Bättre koll lyfter småföretagandet

Svenska småföretagarna är mycket duktiga.
Fast de kan bli ännu bättre.
-  De mest framgångsrika har bättre koll, sade Anna Öhrvall Rönnbäck, forskare, vid ett seminarium i Harads.

FRAMGÅNGAR. Svenska småföretagare är fantastiskt duktiga, men kan bli ännu bättre. Så sammanfattade Anna Öhrvall Rönnbäck, forskare, läget. Erica Stridsman, företagarcoach på LRF, visade glad min. Foto: Håkan Zerpe

FRAMGÅNGAR. Svenska småföretagare är fantastiskt duktiga, men kan bli ännu bättre. Så sammanfattade Anna Öhrvall Rönnbäck, forskare, läget. Erica Stridsman, företagarcoach på LRF, visade glad min. Foto: Håkan Zerpe

Foto: Håkan Zerpe

Harads2013-04-19 06:00

Seminariet hölls i veckan i Harads. 25 deltagare, många kvinnor och många företagare från länets kommuner, hade samlats till en dag i regi av Edek, Edeforsbygdens ekonomiska förening.

Anna Öhrvall Rönnbäck är bördig från bygden och teknologie doktor, docent och forskare i Linköping.

Beröm
Hon gav högt betyg åt svenska företagare.

-  Men de kan frigöra ännu mer potential, framhöll Anna Öhrvall Rönnbäck.

Vid en jämförelse mellan de mest framgångsrika företagarna och de minst framgångsrika kollegorna syns en stor skillnad.

-  De mest framgångsrika, om man mäter hur det går finansiellt, har litet bättre koll på vad kunden sätter värde på, vad man själv är lönsam på, åt vilket håll trender och marknad går. Man tar också hjälp utifrån för att ha koll på omvärlden.

Växande
En annan studie gjordes på vad som kännetecknar snabbt växande företag.

¤ De företag som växte snabbast var de som själva ansåg att det var viktigt att växa.

¤ Att våga ta risker var ett annat tydligt resultat i enkäten.

¤ Lönsamheten prioriterades inte av de snabbast växande.

¤ Satsningar på att utveckla nya produkter ansågs viktigt.

Modernisering
Grundtanken för seminariet var att modernisera synen på företagande och företag. Fem punkter pekade ut dagens fokus.

- Egentligen handlar det om attitydfrågor. Exempelvis "vad är ett riktigt företag". Den som deltar här ska börja fundera på sitt eget tänk, exempelvis kring ett riktigt företag, sade Jan Öhrvall, Edek.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om