Norrbottningarna som har svarat på Nationella patientenkäten efter läkarbesök på hälsocentralen i höstas ger ett gott betyg på bemötandet. Det visar resultaten från Nationell Patientenkät som presenterades i dagarna. Nationell Patientenkät är en av Sveriges största undersökningar där samtliga landsting och regioner deltar. Arbetet samordnas av Sveriges Kommuner och Landsting. Patienters synpunkter på vården är en viktig källa för att ständigt förbättra vården.
Resultaten visar att patienter är mindre nöjda med kontinuitet och koordinering. Detta gäller såväl nationellt som i Norrbotten. Det finns relativt stora skillnader mellan hälsocentraler när det gäller denna aspekt. Stabil personalbemanning är en framgångsfaktor för att förbättra detta, en riktig utmaning för Norrbottens primärvård.
- Resultaten från den nationella patientenkäten är ett kvitto på hur väl vi lyckats i vårt arbete och att det är en viktig fråga för våra medarbetare, säger Ylva Sundkvist, divisionschef för närsjukvården.
De sammanlagda resultaten från Nationella patientenkäten visar att Hortlax och Furunäsets hälsocentraler har högsta/bästa resultaten i Norrbotten. Strax efter kommer Sandens hälsocental, Vårdcentral Norra Hamn och Grytnäs hälsocentral.
Primärvården har haft fokus på att förbättra patienters delaktighet och resultaten visar att Norrbotten nu ligger nu på riksnivå gällande patientens upplevelse av delaktighet i sin vård. Resultaten nationellt visar att män upplever att deras behov blivit tillgodosedda i större utsträckning än kvinnor, detta stämmer också i Norrbotten.