Ett polissamarbete mellan svensk och finsk polis i Tornedalen har under lång tid diskuterats i olika omgångar. Nu är en lagändring på gång för att göra det möjligt för ländernas poliser att arbeta tillsammans. I ett utbildningsprojekt förbereds poliser från Östra Norrbotten och finska Lappland. Kuriren besökte ett av utbildningstillfällena för svenska poliser i en konferenslokal på Aines konstmuseum i Torneå.
– Det är väldigt spännande och roligt, man får ju lära sig ett annat lands lagstiftning och hur polisarbetet fungerar i ett annat land. Det finns en del skillnader mellan länderna, även om de inte är så stora, säger svenska projektledaren Mikael Rova.
Projektet finansieras med EU-medel och förbereder totalt 150 poliser för det planerade samarbetet. Projektet avslutas i juli 2016 och då ska de utbildade poliserna vara redo att jobba tillsammans över den 40 mil långa gränsen. Om allt går som planerat kan samarbetet starta hösten 2016.
I dag är polisens möjligheter att arbeta i varandras länder begränsade och det krävs en lagändring för att samarbetet ska bli verklighet. Justitiedepartementen i Sverige och Finland jobbar med att få till lagändringarna som krävs.
– Efter utbildningen kommer deltagarna att ha fått en viss kompetensnivå och då inväntar vi en eventuell lagändring, säger Mikael Rova.
Samarbetet är tänkt att öka tryggheten för invånarna i Tornedalen och förbättra arbetsmiljön för poliserna, men även bidra till att förebygga av brott och användas som ett verktyg mot den organiserade brottsligheten.
– Gränsen blir inte samma hinder som i dag och vi kan lägga ihop finska och svenska resurser och arbeta även mot sådan problematik, säger Mikael Rova om möjligheterna att arbeta mot organiserad brottslighet.
Gemensamma spaningspatruller och arbete mot till exempel stölder och narkotikabrott är andra konkreta exempel hur samarbetet kan komma att fungera.
– Det finns många olika möjligheter att använda sig av, men allt beror på vilken lagändring vi får, konstaterar Mikael Rova.
Utbildningen genomförs vid olika tillfällen i fem moduler som omfattar bland annat juridik och praktiska moment.
Vilka utmaningar innebär samarbetet för de enskilda poliserna?
– Ju längre utbildningen har gått har det visat sig att lagstiftningen i länderna är mer lika än olika. Men vi kommer inte ifrån att den största skillnaden mellan länderna är språket. Vi har därför avsatt resurser till språkutbildning. Där har de finska poliserna en liten fördel eftersom de läser svenska i skolan.