Växel med stor potential

Godstransporter på järnväg, över landsgränser är temat för ett seminarium i Torneå, där man också för första gången visade spårviddsväxlaren i fullskalig funktion.
Spårviddsväxlaren förenklar gränspasseringen eftersom man slipper lasta om.

HAPARANDA2005-10-19 06:30
Det är Banverket i Sverige samt dess motsvarighet i Finland, RHK, som initierat till ett två dagars internationellt transportseminarium som hålls, med början i går, i Torneå. Man anser att den gränsöverskridande godstrafiken blir allt viktigare i och med de ökande transporterna i Europa och inte minst den ökande handeln med Asien och Kina. EU har i sin ?Vitbok om europeisk transportpolitik? pekat ut järnvägen som det som man ska investera i. Seminariet som gästades av 100-talet deltagare, invigdes av landshövding Per-Ola Eriksson. Han kallade byggandet av Norrbotniabanan som den enskilt viktigaste satsning för norra Sverige och han passade på att understryka vikten av att satsningen fullföljs, oavsett vilken politisk majoritet som råder.<br>Det naturliga valet<br>Bland de medverkade fanns Banverkets Generaldirektör, Per Olof Granbom och hans finske kollega Ossi Niemimuukko. Granbom pekade på att Banverket i framtiden måste vara mer kundorienterat och berett att möta de krav som ställs på dem utifrån. Enligt honom har järnvägen en stor potential att bli det naturliga valet för transporter i Norrland, där det finns tung industri och transporterna är långa.<br>Ett mycket stort intresse under dagen tilldrog sig den allra första offentliga visningen av den spårviddsväxlare som finns för gränspassagen mellan Haparanda och Torneå. Bakom projektet finns svenska Banverket, finska RHK samt kunderna Green Cargo och den finska motsvarigheten VR Cargo.<br>Visningen gick bra<br>Visningen gick bra, tågsetet kom genom växlaren utan problem. Utan en sådan här spårviddsväxlare måste gods som kommer på järnväg från Sverige till Finland lastas om eftersom det är olika spårvidd på järnvägen i Sverige och Finland. Kommer man över till Finland kan man köra ända fram till Sibirien efter den transsibiriska järnvägen eftersom spårvidden är den samma.<br>Enligt Mikael Eriksson, marknadschef Banverket region nord ska spårviddsväxlaren köras i ett kommersiellt pilotprojekt under två år. Godset kommer från stålföretaget Outokumpu och papperstillverkaren Kappa Kraftliner. Det handlar om mellan ett och två tågset i veckan. För närvarande är det sju tåg som är ombyggda så att de klarar att växla spårvidd.<br>Känsligt att lasta<br>Det är i första hand vid transport av gods som är tidsödande eller känsligt att lasta om som spårviddsväxlaren kommer till sin rätt. Den snabbar på gränspassagen, som med omlastning kan ta en hel dag, men utan den klaras av på en halvtimme. Enligt Eriksson har fler företag, så som SCA och Sveaskog visat intresse att delta i pilotprojektet. Då gäller det timmertransporter från Ryssland.<br>På seminariet talades det en hel del om NEW, Northern east west freight corridor, som planeras bli en fraktkorridor mellan Nordamerika?Narvik?Sverige?Kina. Enligt Kari Konsin, styrelseordförande i aktiebolaget som bildats för att få igång transporterna på denna sjö-väg-järnvägsnät, handlar det inte om att bygga ny infrastruktur utan att samordna transportvägar och eliminera problemen vid gränspassager. Man vill ha ett One stop shop, det vill säga att man köper en frakttjänst som sedan ombesörjes hela vägen. Enligt honom kan man få igång sändningar efter delar vägen redan i år, medan det längre österut återstår en hel del gränspassagageproblem att lösa.<br>Enligt EU kommissionären -Catharina Sikow-Magny, har NEW projektet en chans att komma med bland nya infrastruktursatsningar som EU ska göra inom ramen att koppla samman unionen med grannländerna.<br>&nbsp;? Men då måste myndigheterna i medlemsländerna föra fram projektet ? och lobba! säger hon.<br>Enligt Martin Ivert, VD för LKAB, är NEW i första hand intressant för LKAB eftersom den medför en utveckling av hamnen i Narvik. Enligt Ivert är det alltid bra om det blir fler aktörer i hamnen. Det kan enligt honom också i viss mån bli aktuellt med köp av råvaror från Ryssland.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om