Var tredje elev underkändes

Många niondeklassare i Haparanda klarade inte målen för godkänt betyg i matematik och nästan var femte saknar behörighet till gymnasiet.  Det visar barn- och ungdomsnämndens kvalitetsredovisning över 2009.

Haparanda2010-07-02 06:00
Statistiken talar sitt tydliga språk: av de 170 niondeklassare som gick ut grundskolan nyligen saknar drygt ett trettiotal behörighet till gymnasiet. En anledning kan vara att endast två tredjedelar av eleverna klarat det nationella provet i matematik. Dessutom har mer än var femte elev blivit underkänd i ett eller fler ämnen. - Det är något som spökar i matten. Trots extra satsning på "mattepiloter", säger Kåre Strömbäck som är ordförande i barn- och utbildningsnämnden. Svårt att säga
"Mattepiloter" är lärare som jobbar extra med att öka matematikkunskapen. Han tycker det är anmärkningsvärt att Haparanda som med sin stora andel invånare med finskt ursprung kunde tänkas brottas med bristande kunskaper i svenska, har avsevärt större problem med matten. Betygen i svenska som andraspråk är inte alls lika svaga. Där har fyra av fem klarat godkänt i betyg. Ett problem kan vara att många lärare i grundskolan saknar rätt kompetens. - Det är svårt att säga var problemet ligger, men rimligtvis bör är en lärare med "rätt" utbildning vara bättre än en som är utbildad i svenska och SO (samhällsorienterade ämnen), säger Kåre Strömbäck. Språkskolan i Haparanda ligger högt på den nationella listan över snittbetyg efter grundskolan. Det väger upp så pass mycket att Haparanda som helhet inte ligger jättelångt efter genomsnittet. Men på de två andra skolorna Gränsskolan och Marielundsskolan är siffrorna dystrare. Många faktorer
Skolchef Sven Forsberg håller med om att skolan har problem att lösa, men påpekar att många faktorer som samverkat för att ge detta resultat. - Många lärare saknar rätt kompetens. Det är ett abstrakt ämne och det kan vara svårt att väcka intresse. Men även saker som det mer abstrakta språket inom matten spelar in, säger han. Enligt honom har främst de yngre årskullarna drabbats av brist på lärare med "rätt kompetens", och att det märks i klasserna 1-7. Exakt hur skolan måste jobba vidare för en bättring är dock inte klart i dagsläget. Men problemet måste uppmärksammas. - Det är inget att sopa under mattan. Vi måste arbeta vidare med det här, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om