Tyngre för centrum

Ikea och Ikanohusets etablering har gett handeln ett rejält uppsving i Haparanda, men inne i centrum går det tyngre för många butiker.  - Nog hade jag väntat att det skulle gå bättre, säger Satu Lompolo, butiksägare i Gallerian i Haparanda.

LUGNT PÅ GALLERIAN. Kunder som besöker Ikea och Ikano har inte riktigt hittat till Gallerian i centrala staden.

LUGNT PÅ GALLERIAN. Kunder som besöker Ikea och Ikano har inte riktigt hittat till Gallerian i centrala staden.

Foto: Göran Lahti

HAPARANDA2007-11-15 01:45
E 4 skär som en kniv mellan Ikeavaruhuset, Ikanohusets butikskedjor. Trots att avståndet inte är speciellt långt in till centrum så är det inte så många som hittat in dit när de besökt Haparanda.Satu Lompolo, som driver underklädesbutiken Satu?s secrets, gör ingen hemlighet av att det har gått tyngre än väntat.- Jag startade butiken för att Ikea skulle komma till staden. Jag konkurrerar ju inte med dem, men det har inte hjälpt, säger hon. Tomt i Gallerian
När Norrbottens-Kuriren besöker köpcentret Gallerian i centrala Haparanda så är det ganska tomt på folk. Marimekkobutiken stängdes för en månad sedan på grund av dålig försäljning. Satu Lompolo menar att alla nog trott att det skulle gå betydligt bättre, men förväntningarna har kommit på skam.- Det kanske beror på att få hittar hit. Gallerian är lite anonym på utsidan och vi är ju nere i källaren, inte den bästa placeringen. Vi får inte ge upp, säger Satu Lompolo.Hanna Jönsson driver kafé vid entrén till Gallerian, men hon klagar inte.- Det är okej, men visst är det så att Ikea inte spiller så många kunder hit, säger hon.Samverkan möjligheten
Haparanda stad har anlitat en centrumledare från en reklambyrå för att marknadsföra staden. Kommunalrådet Sven-Erik Bucht menar att företagarna måste samverka och synas mer.- Det gäller för handlarna att samordna bland annat skyltning och visa upp sig så att kunderna hittar dem, säger han.Anne Angeria som driver restaurangen Tornedarlings på torget har tagit initiativ till ett samarbetsnätverk för att synliggöra centrum eller "gamla stan" som den kallas. - Vi måste samarbeta över branschgränserna. Jobba mer på "markplanet", knyta samman och lyfta fram gamla stan till ett upplevelsepaket. Vi har så mycket att erbjuda här.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!