Turistsatsning mot nya mål

Heart of Lapland är en gemensam nämnare för satsningen besöksnäringen i östra Norrbotten. En ny broschyr, fortsatt fokus på utlandet och bättre tillgänglighet är målen för föreningen. - Tillsammans är vi starka, säger Jonas Johansson, verksamhetsledare, Heart of Lapland.

HAPARANDA2008-10-02 06:00
Turistföretagare från fem kommuner i östra Norrbotten träffades på onsdagen i Haparanda för att dra upp nya riktlinjer för de kommande tre åren. - Vi har fått preliminärt besked om 4.250.000 kronor för vårt arbete, säger Jonas Johansson, Heart of Lapland.Under onsdagen stod lanseringen utomlands på dagordningen. Trots att det rör sig om företagare från Kalix, Haparanda, Övertorneå, Överkalix och Pajala så ser man hela området som en enda destination.Över gränserna
- Vi måste se över kommungränserna. Ju längre utanför Sverige vi marknadsför oss desto viktigare är det att samarbeta, säger Svante Spolander, Kukkolaforsen.En ny gemensam broschyr för destinationen ska också tas fram.- Vi har sneglat lite på Siljan och deras satsning. Även om det finns skillnader mellan våra utbud så har vi mycket att lära av dem. Man hoppas att den kommande broschyren ska bli den officiella för området.Satsar på utlandet
Sedan tio år har vinterturismen lockat besökare främst från Mellaneuropa. Italienare, fransmän, tyskar och engelsmän är stadiga gäster, även om antalet besökare gått tillbaka något på senare år. - Vi fortsätter att åka på mässor, workshops och andra aktiviteter för att sälja in destinationen, säger Jonas Johansson.Ett annat viktigt område är tillgängligheten på internet.- Vi ska förbättra möjligheterna att sälja och att gästerna kan boka sin semester via nätet. Vi hoppas komma igång till vintersäsongen, säger Johansson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om