Turistföretag på länsträff
Besöksnäringen genomför en länsträff i Haparanda där framtiden för aktiviteterna inom området ska diskuteras.- Vi ska få ut varumärket Swedish Lapland och hjälpa turistföretagen att sälja sina tjänster, säger länets turistchef Jan-Erik Jaensson.
Jaensson.
- Det är glädjande att så många engagerar sig för utvecklingen inom besöksnäringen i länet. Vi har en bra tillväxt nu, men vi kan alltid utveckla oss mer och samordna de resurser vi har, säger han.
Ett 30-tal aktörer inom besöksnäringen träffas i gränsstaden och på programmet står bland annat kvalitetsutveckling, gemensam marknadsföring,
gästundersökningar samt utbildningsbehov.
Ny fas
För att uppnå ett ökad samverkan inom och mellan de olika destinationerna i länet och för att skapa en gemensam målbild för länets besöksnäring startade Norrbotten/Lappland i januari 2003 ett utvecklingsarbete som pågår på både lokal och regional nivå.
- Vårt arbete ska ske genom ett "nedifrån och upp"-perspektiv så att vi jobbar efter entreprenörernas önskemål. Vi är i slutdelen av en organisationsfas och nästa steg är att mer konkret sälja länet på ett så effektivt sätt som möjligt och bearbeta den svenska och utländska marknaden, säger turistchefen.
Gemensam marknadsföring
Som exempel på satsningen anger han ett nyligen framtaget monterkoncept för Swedish Lapland, där turistentreprenören kan sälja sina produkter i den gemensamma montern på mäs-
sor och dylikt.
- Vi har redan varit ute med montern på mässor i Stockholm och Göteborg, med lyckat resultat, intygar Jaensson.
Han berättar att den landsomfattande organisationen Visit Sweden, tidigare Sveriges rese- och turistråd satsar på fyra områden, Stockholm, Göteborg, Malmö och Norrbotten/Lappland.
- Vi har något unikt att erbjuda häruppe och det tilltalar turister från övriga Europa, menar Jaensson.
En ny webbsida kommer att presenteras under träffen, och grupparbeten och föreläsningar ingår i också i programmet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!