– Man börjar analysera och fundera på orsakerna, vad ligger bakom de här siffrorna. Man tittar på föregående år, tittar på resultaten för pojkar och flickor och försöker hitta förklaringar till resultaten i de nationella proven, säger för- och grundskolechef Monika Invall.
I matematik är genomsnittet för niondeklassarna under godkänt på de nationella proven i våras. Hur allvarligt ser du på det?
– Jag skulle inte klassa det som att det är allvarligt. Visst, alla vill lyckas och för en lyckad skolgång krävs att man når målen. När man lyckas mår man bättre. Och om vi kan konstatera att så här många elever inte når måluppfyllnaden och inte blir behöriga till gymnasiet så är det klart att det får konsekvenser på längre sikt.
Språkkunskaper är en strakt bidragande orsak till svaga resultat i matematik och svenska, enligt Monika Invall.
– I matematiken och svenskan kan vi konstatera att vi faller tillbaka på att språket har en stor betydelse, säger hon.
– De senaste åren har vi gjort en förbättring där vi framförallt har kunnat förbättra pojkarnas resultat, men i år såg vi att det var tvärtom, att det var pojkarnas resultat som föll tillbaka.
När ni får en sådan här sammanställning, jämför ni er med andra kommuner, eller fokuserar ni på den egna verksamheten?
– Självklart tittar man på sin egen verksamhet först, men man jämför även på andra i Norrbotten och tittar hur det ser ut i riket, hur vi står oss.
Monika Invall säger att det är fler delar än de nationella proven som spelar in i betygsättningen.
– Nationella proven är en del i betygsättningen. Det är ett riktmärke, men det är inte allt, det är inte bara ett prov som är avgörande, konstaterar hon.