Transportseminarium i Haparanda

Enligt länets företagare är brister i infrastrukturen ett stort tillväxthinder. Det framgår i Transportgruppens nya rapport som diskuterades under ett seminarium i Haparanda.

KOSTSAMT. "Tittar vi på järnvägssatsningarna är de historiskt sett väldigt höga i Sverige. Ibland sägs att det satsas för lite men frågan är om det går att satsa särskilt mycket mer än vi gör i dag. Det kostar undefär en miljard att bygga en kilmoteter järnväg", säger Johan Johansson (M), riksdagsledamot.

KOSTSAMT. "Tittar vi på järnvägssatsningarna är de historiskt sett väldigt höga i Sverige. Ibland sägs att det satsas för lite men frågan är om det går att satsa särskilt mycket mer än vi gör i dag. Det kostar undefär en miljard att bygga en kilmoteter järnväg", säger Johan Johansson (M), riksdagsledamot.

Foto: Sabina Nilsson

Haparanda2013-09-24 06:00

På måndagen anordnade Transportgruppen ett seminarium i Haparanda där de presenterade den nya rapporten Vägen till regional konkurrenskraft. Rapporten beskriver betydelsen av en stärkt transportinfrastruktur för att främja den lokala konkurrenskraften och fokus ligger på Norrbotten.

–  27 procent av företagen i Norrbotten ser bristande tillgång till infrastruktur som ett stort tillväxthinder, det är mycket om man jämför med motsvarande andel för riket som är 11 procent, säger Maria Nygren, vice vd, Transportgruppen.

I rapporten framgår även att det råder optimism kring jobbtillväxt i länet. "För att optimismen kring utvecklingen i dessa delar av Sverige ska kunna realiseras fullt ut är det viktigt att på bästa sätt främja lokal konkurrenskraft. Förbättrad infrastruktur är ett, bland många, sätt att åstadkomma ett lyft i det lokala företagsklimatet", skriver rapportförfattaren Nima Sanandaji.

Hastigheten avgör

Vid seminariet deltog tre riksdagsledamöter, politiker och kommunalråd från Haparanda och Övertorneå, representanter från Svensk Handel och aktörer från det lokala näringslivet.

Bristen på snabba transporter i regionen är ett stor problem. Det konstaterar Leif Pettersson (S), riksdagens trafikutskott.

–  Tittar man längs kusten med Luleå som mittpunkt och går 13 mil åt bägge håll så får man in Torneå och Skellefteå i regionen. Då blir det en befolkning på över 250.000 invånare. Problemet är att detta inte är en fungerande arbetsmarknadsregion därför att vi inte har några snabba transporter. Det går inte att bo i Luleå och jobba på Ikea och det är ett starkt argument för att Norrbottniabanan ska finnas och ha persontrafik till Haparanda, säger han och tillägger:–  Det är hastigheten som vi kan förflytta oss med som avgör hur stor arbetsmarknadsregionen kan bli i framtiden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om