Telejobb flyttas till Piteå

Excellent i Piteå får leverera kundservicetjänster och teknisk support till Telenor.
Rekrytering och utbildning av personal startar omgående.
Tidigare leverantör till Telenor var Haparanda Tele 24. Där har 23 anställda sagts upp.

HAPARANDA2005-12-06 06:30
Telenor tecknar ramavtal med Excellent i Piteå. Avtalet gäller från den 1 december och sträcker sig över två år. Ramavtalet ger vissa Telenorägda verksamheter, till exempel Canal Digital och Bredbandsbolaget, möjlighet att direkt avropa tjänster från Excellent vad gäller kundservice och teknisk support. <br>Uppdraget förläggs till Excellents contactcenter i Piteå. Rekrytering och utbildning påbörjas omgående, skriver man i ett pressmeddelande. <br>&nbsp;? Med Excellent som partner kan vi uppnå önskade effekter och synergier. Excellents mångåriga erfarenhet av tekniskt avancerade uppdrag motsvarade våra behov av kvalitet, effektivitet, kompetens och teknikkunnande, säger Krister Tånneryd, på Telenor AB. <br>Kommersiellt tänkande<br>För en tid sedan skrev vi att Haparanda Tele 24 mister 23 jobb på grund av att man inte fick förlängt sitt avtal med just Telenor. Krister Tånneryd bekräftar att det var Excellent och Xzakt, (Skellefteå) som vann den upphandlingen. Det innebär att jobb från Haparanda nu hamnar i Piteå i stället.<br>Tånneryd säger att man inte tar ställning till var jobben hamnar, men säger att de regionalpolitiska bidragen och det strikt kommersiellt tänkande som driver företag som Telenor inte alltid är en bra kombination och kan få följder som att man flyttar jobb mellan olika kommuner i samma region.<br>Tjänstemannaförbundet Handels ombudsman, Micke Brännström, har förhandlat om Haparandaanställdas uppsägning och han är kritisk till företeelsen att staten genom etableringsbidrag slår ut en etablerad och väl fungerande verksamhet, vilket drabbar de enskilda anställda som blir utan arbete.<br>Hos Excellent säger VD Christian Hultén att man gläds åt att Telenor prioriterar kvalitet och kompetens i sitt val av partner.<br>&nbsp;? Av erfarenhet vet vi att det skapar de bästa förutsättningarna för att få nöjda kunder. Vi är även glada för att ramavtalet redan medför konkreta uppdrag. Vi ser fram emot att vara en aktiv partner i att vidareutveckla Telenorkoncernens kundservice, säger Christian Hultén, VD på Excellent.<br>Viktigt avtal<br>Hur många nya jobb avtalet ger offentliggörs inte. Enligt informationsdirektören Annelie Sundström är det ett viktigt strategiskt avtal man fått och det kan handla om ett lägre antal jobb, men också väldigt många, varför man vill avvakta med mer konkret information vad gäller det.<br>Enligt Sundström har det varit ett krav från Telenor att verksamheten ska vara förlagd i Piteå. Enligt henne öppnar man efter årsskiftet även i Boden, men om några av dessa uppdrag ska hamna där, får man förhandla med köparen om. <br><br>armi.rousu@kuriren.com<br>0927/501 20
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om