Stort område utan tullkontroll
Förslaget att dra in all fast brottsbekämpning i Norrland inom Tullverket innebär en tuff uppgift för den insatsgrupp på tio personer som ska täcka hela Norrland.
I förslaget används formuleringarna: "Effektivare brottsbekämpning i Norrland" och "för att prestera bättre resultat i det brottsbekämpande arbetet i Norrland". -De tycker att vi har gjort ett dåligt jobb i Norrland. Hur många beslag har de gjort på kontoret i Göteborg, säger en av de anställda i Haparanda till Kuriren. Tony Magnusson, operativ chef gränsskydd, Göteborg, menar att det inte alls förhåller sig så. -Det är viktigt att understryka att de har gjort ett bra jobb med tanke på de dåliga förutsättningarna. Magnusson menar att det redan tidigare egentligen handlat om punktinsatser från tullen då antalet brottsbekämpare varit såpass lågt. Felaktig statistik
Området som insatsgruppen ska täcka är stort. Enligt Nils Oja, chef för brottsbekämpningen i Haparanda, är det från Haparanda till Karesuando inte mindre än 17 överfarter till Finland inklusive isvägarna vintertid. -Sedan är det alla flygplatserna och hamnarna som ska kontrolleras, säger Oja. Moderate riksdagsmannen Krister Hammarbergh har tidigare kritiserat prioriteringen som gjorts av tullen i Haparanda. Han menade att man jagat smugglare av finsk röd diesel istället för narkotika, alkohol- och tobakssmuggling. -Jag har varit i kontakt med Hammarbergh och förklarat att statistiken som redovisats tidigare är felaktig och nu är vi helt överens, säger Nils Oja. -Röd diesel är inte högprioriterat för oss. Vi jobbar mot organiserad brottslighet inom oljeinförseln och då kan det hända att någon som för över olja privat också har fastnat i kontroller, säger Oja.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!