Sparande i Torneå drabbar Green cargo

Sedan oktober har Green cargo i Haparanda hal-verat antalet tågset på grund av besparingarna hos Outokumpu i Torneå.
Men försäljningsansvarige hoppas att förhandlingar med ståljätten ska leda till nya transportuppdrag.

HAPARANDA2005-11-15 06:30
Vi har tidigare skrivit om de sparåtgärder som väntar Outokumpu-koncernen och dess fabrik i Torneå, som är världens största enskilda tillverkare av rostfritt stål. Under året har efterfrågan sjunkit och priserna dalat och även om försäljningen ökar igen ska fabriken i Torneå dra ner antalet anställda med 200. <br>Så mycket som 40 procent av Green cargos godsflöde i Haparanda hör samman med Outokumpu. Bland annat skickar man via godsterminalen i Haparanda gods till södra Sverige för vidare transport till Sheffield i England. Nu ska mer färdigproduceras i Torneå vilket gjort att Green cargo redan i oktober halverat antalet tågset ner till södra Sverige. Det betyder ett tåg i båda riktningarna varannan dag i stället för varje dag. Hittills har ingen behövt varslas och Tomas Olsson, försäljningschef för ståltransporter, hoppas att de förhandlingar man ska ha med ståljätten ska leda till att de väljer tågtransporter istället för båt i vissa fall och att man därmed kan få ersätta de nu förlorade transporterna.<br>&nbsp;? Jag ser positivt på det här och tror på en ökning vad gäller gods på tåg där uppe. Vi kommer inom kort att träffa ansvarige hos Outokumpu om detta, säger Tomas Olsson.<br>I dag är det 18 personer som arbetar vid Green cargo i Haparanda.<br>Enligt Olsson påverkar Outokumpus besparingsåtgärd inte det projekt som pågår med spårviddsväxling i Hapa-randa/Torneå.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om