"Skulle inte fungera att ta bussen"

Sänkt pris är bra. Men bensinen är ändå för dyr. Det är de pendlare och företagare som Kuriren har pratat med eniga om.

Tillfällig lättnad. De låga priserna på bensin och diesel just nu tror Johan Isaksson inte innebär någon sänkning på längre sikt. Han ser det som tillfälligt.

Tillfällig lättnad. De låga priserna på bensin och diesel just nu tror Johan Isaksson inte innebär någon sänkning på längre sikt. Han ser det som tillfälligt.

Foto: Nils Jönsson

Haparanda2014-10-22 06:00

För studenterna Emma Johansson, Emmy Wikman Fält och Frida Hedenström är bilen en viktig del av vardagen. Frida Hedenström veckopendlar från Skellefteå till studierna vid Handelsakademin i Haparanda. Hon delar på körningarna med en annan student från Skellefteå och brukar på vägen hämta upp Emma Johansson i Luleå.

– Det är jättebra att kunna dela, det blir ju halva kostnaden. Men jag hade faktiskt inte märkt av att priserna sänkts just nu, säger Frida Hedenström.

Emmy Wikman Fält pendlar dagligen mellan Seskarö och Haparanda. Även om det blir dyra bilresor är bussen inget realistiskt alternativ.

– Bensinen är väldigt dyr. Priset har gått upp rejält sedan jag tog körkort i slutet av 2010. Men det skulle inte fungera att ta bussen, säger hon.

För Tapanis buss i Haparanda är bränslepriserna precis som för många andra företag oerhört viktigt.

– Priset på bränsle är alltid en känslig sak för oss, det påverkar nettot, säger trafikledare Johan Isaksson.

Företaget är glada över de nya prissänkningar som kom förra veckan, men tror inte att priset kommer ligga kvar på den här nivån speciellt länge.

– Sänkningar är bra, det är positivt, men ingen långsiktig lösning för oss. Vi ser att priserna sakta ökar ändå. De sänkningar som kommer nu upplever vi bara som tillfälliga lösningar, säger Johan Isaksson.

Prisutvecklingen

De senaste tio åren har bensinpriset ökat stadigt.

Genomsnittligt försäljningspris på 95-oktanig vid pump på bemannad station:

2004: 10,05 kronor per liter.

2006: 11,55.

2008: 12,54.

2010: 12,97.

2012: 14,98.

2014: 14,61

Källa: Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!