Sista veterantåget på Haparandabanan

I december väntas det nya signalsystemet ERTMS börja användas på Haparandabanan. Då inga veterantåg är utrustade för systemet kördes i helgen det sista veterantåget på sträckan.

SIST. Det sista veterantåget på Haparandabanan. "Det känns naturligtvis tråkigt", säger Rolf Nord och får medhåll av Martin Långström.

SIST. Det sista veterantåget på Haparandabanan. "Det känns naturligtvis tråkigt", säger Rolf Nord och får medhåll av Martin Långström.

Foto: Sabina Nilsson

Haparanda2013-10-26 19:23

Ett åttiotal passagerare följde med på den sista veterantågfärden på Haparandabanan under lördagen. Tåget gick från Luleå med stopp i Notviken, Sunderbyn, Boden, Niemisel och Morjärv innan ankomsten till slutdestinationen; Haparanda.

–  Det är en trevlig bit att åka, säger Martin Långström, lokförare.

Norrbottens Järnvägsmuseum körde första resan med veterantåg till Haparanda år 1985. En resa som de senaste åren blivit årligt återkommande.

–  Det är en väldigt häftig känsla att sitta och åka i de vagnar som man själv varit med och renoverat. Det blir som ett kvitto på att man klarat det, säger Rolf Nord, konduktör och kassör.

Sista färden

Men nu blir det inte fler resor på banan  –  inte inom den närmaste tiden i alla fall.

–  Att utrusta loken för ERTMS skulle kosta många miljoner, man brukar säga att det ligger mellan tio och fyrtio miljoner kronor per lok beroende på hur många fordon av den typen som ska installeras. Det är väldigt dyrt, säger Jan Långström, ordförande i Norrbottens Järnvägsmuseums styrelse.

Han berättar vidare att man än så länge har flera sträckningar att köra veterantågen på men att alla tågbanor kommer att ha det nya systemet i framtiden. Järnvägshistoriska Riksförbundet jobbar för att få fram en lösning för veterantågen.

Hur ser ni på framtiden?

–  Vi ser på framtiden med tillförsikt. Allt beror på hur man kan komma överens om den här kostnadsfrågan, säger Martin Långström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om