Det var under Haparandagalan förra helgen som företagets vd, Karl-Johan Outinen, prisades som årets företagare i Haparanda.
– Det är jädrans kul, hedrande. Nu blir det ju väldigt inriktat mot mig, men det är ju så klart otroligt bra medarbetare också. Man måste ha många bra spelare för att lyckas, säger Outinen.
Han har vunnit priset en gång tidigare, 2011. Men 2017 var ett speciellt år för Outinens potatis. Fabriken byggdes ut för över 40 miljoner kronor.
Den 2 000 kvadratmeter stora tillbyggnaden som har gjorts har fyllts med nya maskiner som ska klara av att framställa Outinens nya produkter på marknaden.
Outinens potatis stora produkt på marknaden är deras färdiga potatisgratäng. Men nu vill man öka sortimentet på färdig mat. Tre nya produkter har tagits fram: Norrlandspytt, laxfrestelse och kyckling paprika.
Ännu har det inte blivit någon kassako eftersom den nya tekniken ännu inte är fullfjädrad. Det är dessutom dyrt att tillverka små serier av en ny produkt. Men på sikt är det här något Karl-Johan Outinen tror på.
– Inom tre år står nog det här för 30 procent av omsättningen.
15 000 ton potatis passerar genom fabriken varje år. Outinen tar allt de kan få från Norrbotten.
– Det är spännande att ha företaget här. Egentligen är det ju onaturligt att finnas i Haparanda. Man borde kanske ha ett sådant här företag i Skaraborg eller liknande där det finns en massa jordbruk.
Därför importeras det mesta, 80 procent, från norra Finland.
– Det är väldigt enkelt. Skulle vi bara ha lokal potatis skulle vi kunna köra en månad och sen klappa igen butiken.
Outinens potatis har hittills varit en solskenshistoria. Det som i början var ett Övertorneåföretag flyttade till Haparanda för att kunna växa. Och redan nu omsätter företaget närmare 100 miljoner kronor. Med nya satsningen ska den siffran dubblas.
– När vi flyttade till Haparanda trodde jag på en kapacitet på 90 miljoner kronor – vi nådde till 97. Med den här investeringen ska vi kunna omsätta 200 miljoner kronor.
När når ni dit?
– Ge mig fem år. Jag brukar vara optimist.
Och sen?
– Det blir inga fler investeringar som den här. Nu räcker det.
Det är nog tufft att klara den här investeringen?
– Jag räknar kallt med att det blir utmaningar ekonomiskt. Men om inte vi skulle vilja utvecklas skulle inte vi vara intressanta för våra kunder heller. När man börjar tacka nej till affärer är det svårt att få nya kunder.
Nu har man tre nya rätter som man satsar på. Karl-Johan Outinen tror knappast att alla tre kommer slå på marknaden.
– Det kanske bara är en som är kvar om några år och så satsar vi på andra i stället. Jag brukar säga att det är bra om en av tio klarar sig. Och det är underbart med den här branschen också, den förändrar sig hela tiden. Livsmedelsbranschen är sexig.