Sänkt matmoms trappar upp kriget
Sedan i våras har de svenska livsmedelsaffärerna vid gränsen sålt som aldrig förr. Men nu trappas kriget om kunderna upp när Finland sänkt matmomsen och kronan blivit dyrare.
KUNDERNA GYNNAS. Tvillingarna Moa och Pia Bjarnestig visste inte om den sänkta matmomsen i Finland. De, liksom alla kunder, gynnas av priskriget.
Foto: Göran Lahti
I Haparanda och Torneå finns många stora livsmedelsaffärer och konkurrensen är knivskarp. Både Ica Maxi och Coop Extra i Haparanda har rapporterat mycket fina försäljningssiffror det senaste året. Men nu intensifieras matkriget.Hans Olsson, stormarknadschef på Coop Extra i Haparanda har inte känt av effekterna än.- Vi har ungefär samma andel finska kunder som tidigare. Men visst har prisgapet minskat med den starkare kronan och den sänkta momsen, säger Hans Olsson.Kåre Mogemark, handlare på Ica Maxi i Haparanda, har inte heller märkt någon avmattning ännu. - Vi ligger 50 procent över fjolårets siffror, säger Ica-handlaren.Trappar upp kriget
Mogemark tänker dock agera för att inte tappa kunderna. - Vi kommer att sänka priserna på en del varor redan imorgon (läs i dag). Mjölken, till exempel ska vara billigare hos oss än på finska sidan.På Citymarket i Torneå har priset på en liter mjölk sänkts från 0,84 cent till 0,80 cent (cirka 8,20 kronor). På svenska sidan kostar mjölken 8,40 kronor på söndagen, men det blir alltså ändring på det.Hans Olsson på Coop Extra tänker inte heller stillatigande titta på.- Vi följer naturligtvis utvecklingen och justerar priserna efter behov. Vad vi gör exakt kommer kunderna att märka, säger han.Lockpriser
Citymarket i Torneå kör med lockpriser, exempelvis ett kilo bananer för 9,70 kronor. I Sverige kostar det 19,90 kronor.- Säljer man bananer för under tio kronor kilot går man inte med vinst. Men gör de det så ska vi matcha dem, säger Kåre Mogemark på Ica Maxi.Priskriget på livsmedel trappas alltså upp. De stora vinnarna är förstås - kunderna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!