Samarbetet ska gå på räls

Gruvbolaget Northland resources ingår samarbete med finska statliga järnvägsbolagen VR rata och VR cargo för att säkerställa optimala järnmalmstransporter.

SOM PÅ RÄLS. Illka Seppänen, Chef för godsverksamheten på VR-Cargo och Karl-Axel Waplan, Europachef för Northland Resources hoppas att samarbetet ska gå som på räls.FOTO: GÖRAN LAHTI

SOM PÅ RÄLS. Illka Seppänen, Chef för godsverksamheten på VR-Cargo och Karl-Axel Waplan, Europachef för Northland Resources hoppas att samarbetet ska gå som på räls.FOTO: GÖRAN LAHTI

Foto: Göran Lahti

Haparanda2009-02-13 06:00
I förra veckan skrev Northland ett inledande avtal skrivits om leverans av järnmalm till Bahrainbaserade GIIC. Dessutom skrevs avtal kring Kemi hamn dit järnmalm ska transporteras från Tapuligruvan. Nu kommer nästa steg då Northland, VR rata, VR cargo samt loktillverkaren Bombardier ingår i ett konsortsium. Karl-Axel Waplan, Europachef för Northland Resources, förklarar orsaken:- Vi vill ha de bästa samarbetspartners som finns och att hitta den mest optimala lösningen för transporterna. Dessutom är det bråttom och därför tar vi det här steget, säger Waplan.Bättre än Malmbanan
I första hand tittar man på transporten från Tapuligruvan till Kemi hamn. Järnvägssträckan på 25 mil mellan finska Kolari till Kemi håller på att upprustas. Dessutom krävs en ny järnvägssträcka på svenska sidan som ska ansluta till det finska nätet.- Vi förordar sträckan från Kaunisvaara till Tapuli. Den är kortast, cirka 16 kilometer, säger Waplan.Att använda Storö hamn i Kalix som ett komplement till Kemi hamn är fortfarande aktuellt, men då får banverket stå för järnvägen dit, enligt Waplan. Konsultföretaget Railize International har anlitats för att arbeta med utformandet av järnväg, lok, vagnar, lastninglösningar och signalsystem.- Det ska bli en ännu effektivare järnväg än malmbanan. Allt byggs med finsk teknik och standard, säger bolagets VD Anders Lundberg .Full fart
Totalinvesteringen har beräknats ligga på fem miljarder kronor och helt nya vagnar ska tas fram. De blir tio meter och ska tåla en vikt på 120 ton. Varje tågset väger 38.000 ton. Även ett speciellt system för lastning ska tas fram. Northland ligger långt framme trots att man ännu inte fått klartecken från miljödomstolen.- Det går inte att köra på halvfart, vi utgår ifrån att det blir gruvbrytning och nu i februari lämnar vi in den omfattande ansökningen till miljödomstolen, säger Karl-Axel Waplan.Waplan slår slutligen fast att man kräver samma pris på banavgift som LKAB fått av staten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om