"Renarna väntar på att få gå över"

Strax öster om Sangis, längs den nya järnvägen mellan Kalix och Haparanda, är Trafikverket i full färd med att bygga en 20 meter bred viltpassage - en ekodukt.

SER BRA UT. Svante Törnblom, Trafikverket och Tord Gustavsson, Svevia, är överens om att första gjutningen ser bra ut.

SER BRA UT. Svante Törnblom, Trafikverket och Tord Gustavsson, Svevia, är överens om att första gjutningen ser bra ut.

Foto: Göran Lahti

Haparanda2011-04-08 06:00

Ekodukt. Vad är det egentligen? Jo, en viltpassage som gör det möjligt för främst djur som älg och ren att passera järnvägen utan att korsa järnvägsspåren. Den ekodukt som byggs över den del av Haparandabanan mellan Kalix och Haparanda är, enligt Svante Törnblom, byggledare vid Trafikverket den enda i sitt slag i Sverige.

Smälter in
- Ja, det finns liknande i Tyskland men inte i Sverige, vad jag vet. Den här passagen är inte bara för djur utan också för människor då den blir passage för vandringsleden Skridfinnarleden, säger han.

Ekodukten kommer att ha formen av en betongtunnel för järnvägen, jord fylls runt betongtunneln så att vilda djur passerar på "markytan" ovanpå tunneln. Då järnvägen just här går i en djup skärning blir det naturligare att djur passerar över järnvägen, än under. När ekodukten är färdig ska den smälta in i landskapet genom att man planterar olika växter och buskar. Genom byggnationer av planskilda järnvägskorsningar, som denna ekodukt, värnar Trafikverket om den biologiska mångfalden och minskar antalet viltolyckor.

Första gjutningen
När Kuriren besöker bygget håller arbetarna på med gjutningen av första halvan av valvet, eller taket på ekodukten. Bottenplattan är färdig sedan en tid.

- Sedan ska betongen få ligga och brinna och om ett par veckor tar vi andra halvan. Som det ser ut nu så kommer passagen vara klar att tas i bruk i slutet av maj, säger Svante Törnblom.

Han berättar att arbetet är i stort som med vilken viadukt som helst, men den här är 20 meter bred och beläggs med ett lager med jord.

Hur ska renarna fatta att de ska gå över just här?

- Platsen är utpekad som en vandringsled av riksintresse och vi vet att renarna brukar passera här.

Ni kanske borde sätta upp skyltar åt renarna?

- Ha, ha, det är inte planerat men det vore kanske en bra idé. Vi har faktiskt sett renar som står och tittar på andra sidan. De väntar nog på att bron ska bli färdig.

För att undvika att renar eller älgar försöker ta sig över järnvägen på fel ställe kommer viltstängsel att leda djuren - och förvisso även snöskoterförare och diverse "skridfinnare" - rätt.

Haparandabanan

Trafikverket har av staten fått i uppdrag att rusta upp den befintliga järnvägen mellan Boden och Kalix samt bygga en helt ny järnväg mellan Kalix och Haparanda.

Den nya Haparandabanan kommer att vara elektrifierad och förbinder det svenska järnvägsnätet med de finska och ryska järnvägsnäten.

Banan beräknas kunna trafikeras år 2012.

Kostnaden för hela projektet är beräknad till cirka 3,4 miljarder kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!