Persontåg ett lyft för Tornedalen

Beslutsamheten och entusiasmen för persontrafiken är stor bland kommunerna.-  Vi är absolut beredda att tillskjuta pengar, säger Gunnel Simu (S), kommunalråd i Haparanda.

Haparanda2012-10-05 06:00

Kommunalrådet och gamla lokföraren Torbjörn Lidberg (S) ser avtalet som stort steg framåt för att Boden C ska få en renässans som järnvägsknut för persontrafiken.

När persontågen mot Haparanda fortfarande rullade stod de orangegula rälsbussarna på järnvägsstationen i Boden och puttrade, väntandes på fjärrtågens ankomst.

Pendling
-  Persontrafik skulle betyda ett uppsving för Tornedalen. Och nattågen får anslutning mot Haparanda och Finland. Kanske kan Boden få sex-sju arbetstillfällen.

Gunnel Simu pekar på en jätteutmaning för kommunerna med kompetensförsörjning. Där kan persontrafik med pendlingsmöjligheter bli en lösning.

-  Att röra sig fritt och över gränserna bidrar till en kommuns och ett läns tillväxt.

Slå rot
Göran Wigren är planeringschef i Haparanda stad och har arbetat mycket med frågan om persontrafik på Haparandabanan.

-  Vi hoppas att motsvarande tankar slår rot på finska sidan. Ett föredöme finns i Öresundsområdet där man regionalt lyckats tänka bort den gamla barriären som en riksgräns gör. Du susar utan problem mellan olika orter, arbetsmarknader och studiemöjligheter. Dit har vi ännu inte kommit här uppe. Både vi och Finland är lika dåliga där.

Bottenviksbåge
En bakomliggande tanke är att skapa en Bottenviksbåge från Luleå, men helst även Umeå med en Norrbotniabana, till Uleåborg. Anknytningar skulle finnas till Rovaniemi och Kolari samt Malmfälten.

-  Det skulle gynna hela regionen.

Tåg beräknas klara sträckan snabbare än dagens busstrafik. Sunderby sjukhus nås lätt och Kalix-Haparanda är en pendlingssträcka. Bussar och persontåg får anpassas till varandra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!