Nya jobb till Haparanda

Polarica i Haparanda vill få konsumenter att välja deras färdigmat i butiksdiskarna och även storhushållen ska läras att välja vilt.
Satsningen ger sex till tio nya jobb och bäddar för investeringar för 41 miljoner varav 26 miljoner i Haparanda inom tre år.

HAPARANDA2004-02-06 06:30
Polarica, som med sina 80 anställda (270 i hela koncernen)är Haparandas största privata arbetsgivare och en av Europas största bärföretag, men som också sysslar med viltköttprodukter, har de två senaste åren haft en blygsam tillväxt, vilket företagets VD Tommy Innala förklarar med konjunkturnedgången och IT-kraschen som gett färre konferenser och företagsaktiviteter i hela Norden. Det har kraftigt påverkat försäljningen av de dyrare viltprodukterna, medan däremot volymprodukterna, bär och skavkött till butiker och storhushåll haft en god försäljning.<br>Detta ska nu ändras på. Företaget ska enligt Innala gå från att ha varit ett välskött bolag med liten tillväxt till ett välskott sådant med stor tillväxt.<br>Enligt ägaren och koncernordföranden Allan Lehto ska detta ske genom en stor satsning på delvis nya produkter. Man ska bygga en ny produktionslinje för volymprodukterna, skavköttet och man ska ha ett provkök där nya färdiga konsumentprodukter ska ut i handeln, det vill säga man ska ta plats i samma hyllor där i dag bland annat Findus och Dafgårds färdigportioner finns. Man ska också göra en vad man kallar extra ordinär marknadsföringsinsats (sju?åtta miljoner kronor). Man ska lära det svenska och nordiska folket att äta viltkött. Totalt investerar man 16 miljoner inom de två närmaste åren i Haparanda och 15 miljoner kronor i anläggningarna i Polen, Finland och Ryssland. Dessutom räknar man med ytterligare investeringar på tio miljoner kronor i Haparanda fram till 2006.<br>Detta ger sex till tio nya arbetstillfällen. Man räknar med en fördubbling av produktionskapaciteten och en ökning av omsättningen med 10?20 procent per år de närmaste fem åren.<br> ? Vi tror starkt på den här satsningen och det känns bra att investera här i hemmaanläggningen i Haparanda säger Allan Lehto, som påpekar att gränstrakten innebär att man har tillgång till flera marknader och personal från båda länderna. <br>Avseende marknadsföringsinsatserna säger Tommy Innala att man ska ta vara på trenden kring nyttigare mat som breder ut sig allt mer.<br> ? Viltkött är fettsnålt. Dessutom passar det utmärkt till inhemska varianter av utländska rätter som tex mex: men vi ska inte bara sälja mat, vi ska sälja måltider med upplevelser. Du ska känna den där 30-gradiga kylan när du äter ripa, säger Tommy Innala.<br>Enligt honom går det inte heller i dag att komma till storkök och sälja bara en god köttbit.<br> ? Du ska leverera recept och tilllagningstips på köpet och allt det där kommer vi att kunna göra med vår nysatsning, säger Tommy Innala.<br>Kommunalrådet Sven Erik Bucht är mycket belåten med företagets planer och att det nu äntligen kan bli fart på den så länge efterfrågade vidareförädlingen av livsmedel i Tornedalen.<br> ? Vi är oerhört stolta över att ha ett företag som Polarica här och att det nu ökar sin personalstyrka och investerar spär på de positiva vindarna som blåser här. Jag noterade i tidningen elva platsannonser rörande jobb här i staden och åtta av dem var privata företag som sökte folk, det är verkligen glädjande, säger Sven Erik Bucht.<br>Fakta/ Polarica AB<br>Grundat: 1972<br>Huvudkontor: Haparanda.<br>Omsättning: 450 miljoner kronor varav export 260 miljoner.<br>Anställda: 270, varav 100 i Norden.<br>Volymer: Bär 20.000 ton, vilt 4.000 ton.<br>Styrelse: Allan Lehto, ägare och koncernordförande. Tommy Innala, VD, Stefan Lehto, familjens representant, Anders Eklund, VD Cashguard, Lars Gunnar Lann, f d VD Bob Industrier, Carina Holberg (ny), styrelseproffs, ph D ekonomi, Esa Tapani, personalrepresentant.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om