Nya banan förstör betet

Den planerade Haparanda-banan förstör stora områden med vinterbete för Liehittäjä sameby.
? Ska vi fortsätta med renskötsel så måste vi få ersättningsmark, säger Kaj Rundgren, anställd som renskötare åt byn.

HAPARANDA2006-02-03 06:30
Liehittäja sameby har cirka 1.200 renar i vinterhjorden, renar som de följer från sommarbete ovanför Övertorneå till vinterbeteslandet ute på öarna i Haparanda skärgård. <br>Koncessionssamebyn har haft problem med att deras vinterbetesmarker försvinner. Det är bland annat kommunens utlovade fritidshusområde på Seskarö samt viltstängsel efter E 4 som försvårar arbetet. <br>Lovade att inte salta<br>&nbsp;? Vägverket har lovat att inte salta E 4 vid övergångarna men de håller inte vad de lovat, förklarar koncessionsinnehavaren Karl-Erik Gunnari. Skulle Vägverket strunta i att salta så skulle renarna inte stanna på E 4 utan bara passera vidare, menar Gunnari. <br>Under 2005 blev ett 30-tal renar ihjälkörda efter E 4 så det är ett stort problem för samebyn. Att vinterbetesmarkerna försvinner innebär att samebyn måste stödutfodra sina renar i större utsträckning. <br>Enligt Kaj Rundgren, en av tre anställda åt samebyn, så blir det till slut som att utfodra kor i en ladugård om betesmarkerna fortsätter att minska. <br>Banan mitt i betet<br>Men renskötsel är inte ett vanligt arbete förklarar han, det är en livsstil. Enligt de ritningar som Liehittäja sameby fått ta del av kommer den blivande Hapa-randabanan att hamna mitt i vinterbetet. Det skulle innebära att renarnas naturliga färdväg ned mot Seskarö kapas av med tågsträckan. Banan kommer dessutom att byggas med renstängsel så om det kommer in någon ren innanför banan har de ingen chans att ta sig ut när tåget kommer. Kvar blir en strimma betesmark mellan E 4 och järnvägen som inte går att nyttja.<br>Får bo vid vägen<br>&nbsp;? Då skulle vi få bosätta oss vid E 4 för skydda renarna, säger Karl-Erik Gunnari. <br>På Banverket menar informationschefen att de haft bra och informationsrika möten med Liehittäja sameby. Renskötare från byn har själva fått påtala var de vill ha så kallade eko-dukter, renövergångar ovanför järnvägen. Bygger Banverket de tre övergångarna som samebyn vill ha skulle det kosta mellan 10?15 miljoner kronor. <br>Inga svar<br>&nbsp;? Visst måste vi ta hänsyn till renskötseln som är riksintresseklassad, säger Hans Gothefors, informationsansvarig för norra banregionen. <br>Något svar på om samebyn får ersättningsmark har han inte. Enligt honom har den frågan inte varit aktuell utan enbart var eventuella övergångar ska ligga. Han anser dock att det är jätteviktigt att ha en bra dialog med samebyarna när det gäller blivande bansträckning och under torsdagen hölls möte med Kalix sameby. Det är slutligen upp till regeringen att ge norra banregionen så kallad ?tillåtlighet? för att bygga sträckan där de önskar. Om det blir någon ersättningsmark till Liehittäja sameby är fortfarande oklart.<br>greta.skold@kuriren.com<br>0923/148 67
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om