Nilsén: Pålitlig Kalottblues i Haparanda
På scen. Charlie Bell and The Icemen uppträdde på festivalen i Haparanda
Foto: Josefin Wiklund
ta på mig skulden för - jag trodde att de skulle börja spela senare än vad de visade sig göra - men de lilla vi hörde lät bra men ingenting att bygga en recension på). Skånske Jan Gerfast känner minnesgoda habituéer från Stadspuben i Luleå igen. Han spelade ofta där, om än inte lika frekvent som trion Blues Bag. Gerfast spelar ganska likt Stevie Ray Vaughan och har även, lite diskret, satsat på en yttre likhet med den döde gitarrlegenden från Texas; närmare bestämt hatten då. Men majoriteten av låtmaterialet är ändå eget. Tryggt och välbekant, fastän man aldrig har hört det tidigare. Samt grundligt pålitligt också. Gitarristen och sångaren Gerfast hade sällskap av Håkan Andersson på bas och Markus Winberg bakom trummorna. Samt av det dynamikpaket som bara marknadsförde sig under artistnamnet Magic Mama, och som sjöng och spelade keyboards på ett frapperande egensinigt sätt. Låtar med titlar som Goin’ On In Life och Rockin’ In the Grave omväxlade med gamla stridshästen Hey Joe. Och så vässade Magic Mama fram en av farligt sexig sensualitet drypande Bring It On Home To Me och så dundrade hela bandet fram Shadows nästan halvsekelgamla instrumentalknäckare Apache. Snyggt! Avslutningsvis honorerade de bland annat Johnny Winters gamle trummis "Uncle" John Turner (som spelade just på Stadspuben i Luleå en gång på 1980-talet, tillsammans med gitarristen Alan Haynes), som dog förra året, med den vackert byggda Drivin’ Wheel. Några tillfälliga attacker av gitarr-onani kan det överses med. Jan Gerfast Blues Band gjorde ändå denna Blues Night till ett minne. Den också.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!