Mopedfylla har blivit ett problem
Ungdomars buskörning med moped är inget nytt problem. De senaste åren har det blivit vanligare med mopedfylla i Haparanda och nu agerar polisen.
Nyligen åtalades en flicka som den 21 juni ifjol körde berusad i centrala Haparanda. Den då 17-åriga flickans alkoholhalt i blodet var 0,46 promille. Hon åtalas för rattfylleri.- Det som händer är att personen drabbas personligen, dels med böter och att man mister lämplighetsintyget för att ta körkort, säger Holm.Samma öde drabbar den som trimmat mopeden och kör för fort. Då anses fordonet vara en motorcykel. Många unga slarvar också med hjälm. Passageraren är ofta utan och många kör utan att hjälmen är ordentligt på huvudet och därmed inte ger något skydd vid en olycka.- Vi gör det här för att rädda de ungas liv. Än så länge har vi inte haft några dödsfall, tack och lov, säger Holm.
Klass 1-moped får köras max 45 kilometer i timmen. Klass 2-moped får köras max 25 kilometer i timmen. Krav på körkort för klass 1-moped samt förarbevis för klass 2-moped införs den 1 oktober 2009.Polisjakt efter mopedister görs inte längre då det anses innebära för stora risker för mopedisten.Polisen tar inte längre mopeden i beslag.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!