Mopedfylla har blivit ett problem

Ungdomars buskörning med moped är inget nytt problem. De senaste åren har det blivit vanligare med mopedfylla i Haparanda och nu agerar polisen.

Haparanda2009-04-07 06:00
Ett av de säkraste vårtecknen är att ungdomarna tar fram sina mopeder. Tyvärr är det inte alla som följer de lagar och föreskrifter som gäller. Polisen i Haparanda har bestämt sig för att mota Olle i grind och ta krafttag mot buskörningen.- Vi kommer genomföra en skärpt mopedkontroll under våren och försommaren. Det gäller både hastighet och nykterhet, säger Christer Holm, polisinspektör Haparanda.Han är trafikansvarig för östra Norrbotten och berättar om ett nytt fenomen som oroar polisen, nämligen mopedfylla.- Det är flera som åkt fast, förut var det endast i undantagsfall, säger Holm.Körde berusad
Nyligen åtalades en flicka som den 21 juni ifjol körde berusad i centrala Haparanda. Den då 17-åriga flickans alkoholhalt i blodet var 0,46 promille. Hon åtalas för rattfylleri.- Det som händer är att personen drabbas personligen, dels med böter och att man mister lämplighetsintyget för att ta körkort, säger Holm.Samma öde drabbar den som trimmat mopeden och kör för fort. Då anses fordonet vara en motorcykel. Många unga slarvar också med hjälm. Passageraren är ofta utan och många kör utan att hjälmen är ordentligt på huvudet och därmed inte ger något skydd vid en olycka.- Vi gör det här för att rädda de ungas liv. Än så länge har vi inte haft några dödsfall, tack och lov, säger Holm.
Klass 1-moped får köras max 45 kilometer i timmen. Klass 2-moped får köras max 25 kilometer i timmen. Krav på körkort för klass 1-moped samt förarbevis för klass 2-moped införs den 1 oktober 2009.Polisjakt efter mopedister görs inte längre då det anses innebära för stora risker för mopedisten.Polisen tar inte längre mopeden i beslag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om