Missnöjd med polis och läkare

Den rånade kvinnans chef Kjell Eriksson, VD för reseföretaget R-Line är mycket missnöjd med polisens och den berörda läkarens agerande efter knivrånet i Haparanda.
- Polisen dröjde alldeles för länge och kvinnan erbjöds ingen krishjälp, säger Eriksson.

HAPARANDA2007-03-07 06:00
Kvinnan som utsattes för rån och misshandel fick vänta för länge på polisen, enligt kvinnans chef Kjell Eriksson, VD för reseföretaget R-Line.
Kvinnan ringde till Eriksson medan hon väntade på polisen och de pratade i stort sett hela tiden ända till dess att en polispatrull anlände till Shellmacken.
- Det ska inte dröja 45 minuter för polisen att komma. Det är ju bara 300 meter till polisstationen, säger en mycket irriterad Eriksson.

Order dröjde
Han säger att den drabbade kvinnan är tacksam för Shellpersonalens bemötande men att det var jobbigt för henne att vänta på polisen.
Tore Hedlund anger att det dröjt 34 minuter från det att larmet kom från en man som jobbar på Shell.
- Larmet kom 18.46 och patrullen var på plats 19.20. Ordern till patrullen kom först 18.59 från Luleå och varför det dröjde 13-14 minuter innan patrullen beordrades ut får du fråga vakthavande i Luleå om, säger Hedlund.
Vakthavande befäl i Luleå Olle Kvanerås var inte i tjänst på måndagskvällen men kan inte hitta någon orsak till dröjsmålet i rapporten.
- Att det tar 20 minuter för polisen att ta sig till platsen är inget konstigt. Det var bara en patrull i tjänst och de sitter ju inte på stationen och väntar på jobb, säger han.

Erbjöds ingen krishjälp
Kjell Eriksson är också besviken på bemötandet som den rånade kvinnan fått på akutmottagningen på Haparanda vårdcentral.
- Hon blev inte erbjuden någon krishjälp eller liknande efter att läkaren undersökt henne. Det är mycket dåligt, hon hade ju varit med om en mycket traumatisk händelse, säger Eriksson.
Han tog kontakt med Roland Björkén som jobbar åt länstrafiken för att ordna en transport hem till Luleå för kvinnan.
Björkén ställde upp och körde kvinnan till Kalix där hennes familj mötte upp. Han kontaktade i samråd med Kjell Eriksson en psykolog i Luleå vid 21.30-tiden på måndagskvällen. Denne ordnade en tid direkt till tisdagsmorgonen.

Offret missnöjd
Maria Jaakkola följde med till Kalix som stöd för sin kollega och hon uppger att den drabbade kvinnan var besviken på vårdcentralens bemötande.
- De erbjöd inte ens en sömntablett utan det fick vi ordna på annat sätt, säger Jaakkola.
Kjell Eriksson är tacksam över Jaakkolas agerande.
- Det är ju fantastiskt att ha sådan personal som tar hand om sina kollegor, men det måste ju vara vårdpersonalens uppgift att erbjuda krishjälp, säger reseföretagets ägare.
Läs mer
<A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?ArticleID=1456424&amp;CategoryID=2764&amp;ArticleOutputTemplateID=125&amp;ArticleStateID=2&amp;ParentID=">Kvinna brutalt rånad</A>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om