Mest positiva effekter...

Näringslivet och de boende i Haparanda hade stora förväntningar på de positiva effekter som skulle komma av Ikeas etablering.
Frågan är om förväntningarna infriades? Övervägande positivt blev svaret, men inte på alla håll.

HAPARANDA2007-08-04 06:00
På kinarestaurangen i centrala Haparanda är det fullt drag. Folk börjar komma in strax innan lunchtid och restaurangen är för det mesta fullbelagd under hela eftermiddagen. Det här är en helt ny tendens som uppkommit tack vare de turister som åker till Ikea, som efter shoppingen behöver ett mål mat i magen. Susanna Liikamaa har arbetat på restaurangen i snart fyra år och har sett att besökarna har blivit fler. - Då och då blir det för mycket folk här, säger hon. På Haparanda stadshotell har man också märkt av positiva Ikea-effekter. Många av de besökare som kommer med buss stannar över natten, och det har medfört att hotellet har fått fler övernattande under det senaste halvåret. Speciellt under sommaren har det varit fullbelagt. - Alla har olika behov. Vissa vill ha hög komfort, andra föredrar ett billigare alternativ, säger hotellchef Tarja Mäkimaa. <SPAN class=mr>Nya hotell <BR></SPAN>Nya företag som erbjuder logi har öppnat i kommunen, exempelvis hotell- och campinganläggningarna Cape East och Norrskenet. Tarja Mäkimaa tror att det nu finns tillräckligt med boendealternativ för att klara belastningen. - I nuläget klarar vi belastningen, med undantag för vissa helger när det kommer extra mycket folk, säger hon. Revonsaari camping är en familjedriven anläggning som öppnade i början av sommaren. De har inte marknadsfört sig alls, men har ändå haft gott om besökare under sommaren. - Vi startade campingen som en hobbysysselsättning. Hade inte Ikea öppnat hade vi förmodligen inte satsat, säger Per-Olof Kinnunen, som tillsammans med sin fru Tarja driver anläggningen en mil utanför centrala Haparanda. - Eftersom att det har gått bra i sommar satsar vi vidare inför nästa år, fortsätter han. <BR><SPAN class=mr>Arbetar för gångväg <BR></SPAN>I och med ökad tillströmning till orten har Gränsföretagarna i Haparanda startat ett projekt där de ska utvärdera effekterna av Ikeas öppning. Patrik Gräsvik är ansvarig för en enkätundersökning som ska göras bland företagen. - Vi måste vara uppdaterade. Det är en service som vi absolut vill kunna erbjuda våra medlemmar, säger Patrik Gräsvik. Hans eget intryck är att Ikea-etableringen har varit mycket positiv för näringslivet. Gräns-företagarna har arbetat aktivt för att få till stånd en gångväg som ska locka ännu fler Ikea-besökare till centrala Haparanda och därmed gynna näringslivet.
Läs mer:
<A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?ArticleID=1597459&amp;CategoryID=2764&amp;ArticleOutputTemplateID=125&amp;ArticleStateID=2&amp;ParentID=">... men möbelkonkurrent tappade kunder, Norrbottens-Kuriren 4 augusti 2007</A>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om