Petri Salo, 36, var med om en svår olycka med sin motorcykel för 13 år sedan. Han fick en hjärnskada som gör att han har svårigheter med balansen och motoriken och är till viss del invalidiserad.
Efter ett tag blev längtan ut på vägarna för svår och han köpte en exklusiv mc med tre hjul - en Honda Goldwing Trike av 2004 års modell för drygt 400.000 kronor.
Krockade igen
I juni 2009 small det igen. En ren sprang upp på vägen och Petri hann inte väja undan och olyckan var ett faktum. Han klarade sig utan skador men hans kära Honda fick en rejäl smäll med många trasiga delar som följd.
- Vi lämnade in den till Lindroths MC-service, försäkringsbolaget Bilsport skulle betala reparationen. Allt verkade bra, berättar Petri Salo.
Han fick veta att Hondans brandgula färg inte fanns att tillgå och valde då en vinröd klassisk Goldwing-kulör. Det dröjde nästan ett år innan mc:n var klar.
- När vi skulle hämta den i maj i fjol så var det flera delar som fattades, kromade lister och annat. Färgen var flammig dessutom, berättar Petris mamma Hilkka Salo.
Försäkringsbolaget Bilsport besiktade Hondan och gav familjen rätt - vare sig lackering eller montering blev godkänd. Lindroths fick en lista på punkter som borde åtgärdas. Dessutom anmälde familjen ärendet till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Avslag från ARN
Nyligen kom beskedet från ARN som ger avslag på familjen Salos krav att mc:n ska repareras ordentligt, ersättning för resor och ombudskostnader samt skadestånd motsvarande en värdeminskning på 3.000 kronor per månad. Dessutom ville de ha ersättning för hyran som Lindroths krävt på 450 kronor i månaden.
Nämnden ansåg att familjen inte kunnat bevisa att arbetet inte varit fackmässigt.
- Det känns hemskt, jag känner mig utnyttjad. Det går inte att sälja cykeln som den är nu, säger Petri Salo.
"Ärendet utagerat"
Tomas Lindroth, företagsledare vid Lindroths MC-service är väl bekant med ärendet.
- Kunden har ju gjort ett besiktningsprotokoll i punktform i september 2010. Vi har åtgärdat de punkterna. Sedan har kunden anmält detta till Allmänna reklamationsnämnden som har bifallit oss på alla punkter så ärendet är utagerat för vår del, säger han.