Klart spår för nya tågen

I dag börjar godstågen rulla på Haparandabanan.
- Det är nu möjligt att transportera tyngre gods men med mindre miljöpåverkan, säger Lars Bergdahl, projektledare.

KLART SPÅR. På måndagen ska godstågen börja rulla på Haparandabanan.

KLART SPÅR. På måndagen ska godstågen börja rulla på Haparandabanan.

Foto: Sabina Nilsson

Haparanda2012-12-10 06:00

Bansträckan mellan Boden och Kalix har rustats upp och den nya sträckningen mellan Kalix och Haparanda är klar.

I lördags färdades det sista tåget på den gamla järnvägen till Haparanda. Därmed är en hundraårig järnvägsera över och det är dags att börja trafikera den nya sträckan.

Tyngre gods
Under helgen har de sista inkopplingsarbetena pågått och om allt går som det är tänkt startar godstrafiken på den nya banan i dag. Trafiken kommer att gå i en hastighet av 90 kilometer i timmen.

- Under hösten har vi slutfört den sista delen av Haparandabanan genom att spänningssätta sträckan mellan Kalix och Haparanda, säger Lars Bergdahl.

Att den nya bansträckan är elektrifierad innebär att det finns 16.000 volt i ledningsanläggningen från Boden till Haparanda.

Det är tack vare detta som man nu ska kunna transportera tyngre gods, men med mindre miljöpåverkan.

Persontrafik planeras
Enligt trafikverket märks redan ett ökat intresse för fler transporter. Det finska stålföretaget Outokumpu i Torneå har till exempel beslutat att flytta en del av sina ståltransporter till banan som sedan åker vidare ner till en kund i Italien.

Haparandabanan är för tillfället endast byggd för godstrafik, men det finns planer för persontrafik. Då är även Uleåborg och Rovaniemi i Finland tänkta destinationer.

Den 15 januari nästa år kommer invigning av banan att ske. Där deltar bland andra infrastrukturminister
Catharina Elmsäter-Svärd och Trafikverkets generaldirektör, Gunnar Malm.

Haparandabanan

Binder samman Sverige med Finland och Ryssland

Sträcker sig mellan Boden och Haparanda

Är 161 kilometer, Boden-Kalix 119 kilometer, Kalix-Haparanda 42 kilometer

Tanken är att banan ska ha kapacitet för dagens och morgondagens transportbehov

2006 togs första spadtaget på Haparandabanan

Beräknad kostnad: 3,5 miljarder kronor

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om