"Jag får det inte att gå ihop"
Nils Oja, chef för tullens brottsbekämpningsstyrka i Haparanda vet inte vad han ska tro om de rykten som finns kring Tullverkets neddragningar. -Vi får ju fler arbetsuppgifter och behöver mer, inte mindre personal, säger han.
Vad tror du? Hur mycket sanning finns det i ryktena?
-Jag vet inte vad jag ska tro. Tidigare har vår generaldirektör sagt att ingen ska behöva gå före 2012. Nu vet jag inte. Det verkar vara politiskt, att man ska centralisera allt, säger Nils Oja.Att hantera den kontrollverksamhet som han har i sitt uppdrag med färre personer än vad som är fallet idag ser han som uteslutet.-Nej, jag behöver tio man till. Utöver dagens uppdrag har vi från årsskiftet två nya och redan idag har vi att hantera enorma avstånd, från riksgränsen i norr till Umeå i söder. Jag vet inte hur den där kostymgruppen tänkt eller om de tänkt alls, men jag får det inte att gå ihop, säger Nils Oja.Slut med rött i tanken
Från första januari träder en ny lag i kraft. Då blir det förbjudet att köra med den finska eldningsoljan i tanken. De som bryter mot förbudet riskerar minst 10.000 kronor i böter. Detta ska tullare kontrollera. Dessutom ska man också nästa år börja med att utföra nykterhetstester på trafikanter.Att tullare från Stockholm, som inte har lokalkännedom, skulle skickas upp för brottsbekämpning tror han inte på.-Det är inget fel på dem, men lokalkännedom är viktigt. Inte skulle det heller bli billigare än vad vi gör det. Det tråkiga är att vi är ständigt under omorganisation. Någon arbetsro har inte funnits på mycket länge. Om de här ryktena är sanna då är mitt förtroende för ledningen under noll, säger Nils Oja.
w Tullverket har personal på tre orter i Norrbottenw Haparanda(17)w Karesuando(3)w Kiruna(10 på rikssambandscentralen)w Gränsskyddstyrkan i Haparanda bevakar området från Riksgränsen i norr till Umeå i söder. Här ingår Kallax och Pajala flygplats, hamnarna i Luleå, Karlsborg, Piteå, Skellefteå.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!