Ikeakatalogen till länet för första gången

Ikeakatalogen presenterades i Haparanda och för första gången skickas den till hushållen i Norrbotten.
Ikea stärker sin lågprisprofil genom en genomsnittlig prissänkning på fem procent.
- Vi investerar 600 miljoner i sänkta priser, säger Gunnel Norman, varuhuschef vid Ikea i Haparanda.

HAPARANDA2006-07-28 06:00
I strålande sol utanför huvud­ingången till det snart färdigbyggda varuhuset i Haparanda presenterade Gunnel Norman årets Ikeakatalog. Det är första gången i katalogens 56-åriga historia som den kommer att distribueras till hushållen i Norrbotten.
- Katalogen är vårt viktigaste verktyg för marknadsföring. Vi skickar ut 126.000 exemplar i vårt varuhusområde på svenska sidan. Ytterligare 131.000 exemplar distribueras på den finska sidan, berättar en glad Gunnel Norman.
Den svenska katalogen kommer i vecka 32, den finska kommer ett par veckor senare. I den finska versionen kommer priser att anges i svenska kronor, men all text är på finska.

Sänkta priser
Ikeakatalogen år 2007 är världens största gratis trycksak med 175 miljoner tryckta exemplar. Den består av 374 sidor, fullspäckade med heminredningstips och inspiration. Läsaren kommer att känna igen sig men det finns också nyheter. En trevlig sådan är att priserna sänks med fem procent i genomsnitt.
- Försäljningen för Ikea Sverige har under året ökat med 13 procent, vilket bidragit till sänkningarna, säger Gunnel Norman.
Ikea gör sin största prisinvestering någonsin genom att investera närmare 600 miljoner kronor i sänkta priser. Framför allt sänks priserna på garderobs­sortimentet Pax, där priserna i genomsnitt sänks med 30 procent. Kastruller sänks med 20 procent och köksbänkskivor, köksluckor, madrasser samt tygsoffor sänks med 10 procent.

Vill tilltala kvinnor
I år satsar Ikea på produkter som ska tilltala kvinnor, exempelvis förvaringslösningar med den nya trenden "kliv-in-garderober", eller "walk-in-closets" som de kallas på original­språket.
- Det är en vardagslyx att ha en "kliv-in-garderob". Jag är ju kvinna och vet att vi i allmänhet har mer kläder, skor och accessoarer än män. Vi satsar därför på bra förvaring för sådant, säger Gunnel Norman.
- En undersökning visar att det är kvinnan som till 70 procent står för köpbesluten när det gäller hemmet. Därför är det naturligt att vi satsar på kvinnors behov, fortsätter Norman som berättar att rekryteringsarbetet pågår för fullt.

Uppmanar till lugnt hemliv
Temat för årets katalog är "Lev livet lite enklare". Ikea vill med detta uppmana det svenska folket att ta det lite lugnare och bara vara hemma och njuta av vardagslivet.
I en internationell undersökning från Synovate, på uppdrag av Ikea, uppger 59 procent av svenska folket att det är just hemmet som säger mest om en person, snarare än jobbet (23 procent), kläderna (12 procent) eller bilen (4 procent).
- Vi har undersökt 24.000 personer i 23 länder, så det är en stor undersökning, säger Magnus Norberg, försäljningschef vid Ikea i Haparanda.
Han berättar att hela 40 procent av svenskarna skäms för sina hem och inte gärna vill bjuda hem folk. Motsvarande siffra i Portugal är 11 procent.
- Dessutom kan jag slå hål på myten att norrlänningar skulle vara sävliga. 80 procent av norrbottningarna behöver mindre än tre minuter på sig att klä sig för att lämna hemmet, säger Magnus Norberg.
Möjligen säger det mer om hur litet urval av kläder vi har, än hur snabba vi är här uppe. Klart är att man får vara mycket rask för att hinna först in på varuhuset i Haparanda när det öppnar i november.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om