Haparandabanan invigd

- Haparandabanan är ett stort steg in i framtiden.
Det konstaterade infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) under banans invigning.

BESÖKARE.  Haparandaborna Gösta Mäkitavola och Martti Salmi ville vara med på invigningen. Bägge två hoppas på persontrafik mellan Haparanda och Luleå.

BESÖKARE. Haparandaborna Gösta Mäkitavola och Martti Salmi ville vara med på invigningen. Bägge två hoppas på persontrafik mellan Haparanda och Luleå.

Foto: Sabina Nilsson

Haparanda2013-01-16 06:00

Ett drygt decennium efter att planeringen påbörjades står Haparandabanan klar för invigning.

På plats under tisdagens ceremoni fanns bland andra infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm.

- Haparandabanan är ett sätt att knyta ihop två länder, det blir tydligt att infrastrukturen måste vara gränslös, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Hon kom in som statsråd för två år sedan. Då var arbetet med Haparandabanan i full gång.

- Vår regering förde 2008 till en miljard i extrapengar i den så kallade närtidssatsningen. Detta för att bli färdig till 2012, vilket man också blivit, säger hon.

Persontrafik
En fråga som var på många besökares läppar var persontrafiken. Blir det persontåg på Haparandabanan? Enligt Elmsäter-Svärd vore det en naturlig utveckling som kan bli verklighet - någon gång i framtiden.

Haparandas kommunalråd, Gunnel Simu, hoppas att det ska bli verklighet inom de närmaste två åren.

- Det är en väldigt viktig del i utvecklingen. Dels för alla som pendlar till och från arbetet, men också över gränsen och mellan universiteten. Vi jobbar hårt med den här frågan just nu, säger hon.

Gunnel Simu påpekar även två andra viktiga investeringar: en ny omlastningsstation, då spåren i Finland och Sverige är olika breda, samt Norrbotniabanan.

- Det här är riksangelägenheter som jag framfört till infrastrukturministern, även om vi i dag är i glada över hur mycket som faktiskt hänt och händer här, säger hon.

Tolv mil av banan har uppgraderats och fyra mil har byggts till. Gunnar Malm menar att Haparandabanan är viktig för Norrbotten - och kanske främst för näringslivet.

- Den knyter ihop norra delen av Europa och härifrån kommer bland annat produkter från Outokumpu och skogsindustrin som sedan ska åka ner genom Sverige. Att vi får effektivare transporter i den här delen av Europa betyder mycket, säger han.

Vad blir nästa stora infrastrukturprojekt i Norrbotten?

- Det pågår väldigt mycket i norra delen av landet just nu. Bland annat fortsätter vi upprustningen av Malmbanan och tittar på hur vi ska kunna utveckla och förstärka gruvtrafiken mellan Pajala och Svappavaara. Samtidigt har vi nyss invigt Ådalsbanan och Botniabanan. Det känns riktigt spännande, säger Gunnar Malm.

Haparandabanan

1999/2000 inleddes planeringen

2006 togs första spadtaget

2011 var spårläggningen klar och därefter påbörjades elektrifieringen

2013-01-15 invigdes den 42 kilometer långa Haparandabanan
Projektets investering: 3,6 miljarder kronor

Projektet har i två olika omgångar fått EU-bidrag om sammanlagt
cirka 4,4 miljoner euro

Mer än 800 fastighetsägare har berörts av projektet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om