Haparandabanan allt närmare byggstart

Banverket har från och med  den 4 februari tillgång till den järnvägsmark som behövs för att färdigställa Haparandadelen av den nya järnvägen. Det innebär att byggarbetet på sträckan kan påbörjas ganska snart. -I vår kan vi påbörja arbetet med att terassera, göra markjobb och bygga broar, berättar Banverkets projekteringsledare Gunnel Nilsson.

HAPARANDA2008-02-04 01:45
I slutet av januari gav länsstyrelsen Banverket sitt okej vad gäller att ta mark i anspråk för tillfällig nyttjanderätt under byggprocessen. Nyttjanderätten kvarstår till 2010, och berör 79 markägare längs den 13 kilometer långa första etappen, mellan Sangisjärvi och Keräsjoki. Detaljer återstår
I och med Lantmäteriets beslut kan Banverket nu disponera hela järnvägsmarken inom Haparanda kommun, det vill säga även etapp två från Keräsjoki till Haparanda. Gunnel Nilsson förklarar dock att beslutet bara rör den mark som Banverket kommer att köpa.-Innan vi kan börja bygga måste måste vi också komma överens om ersättning till markägare som vi köper tillfällig mark av, och samtidigt måste vi upphandla byggentreprenörer.Det är nu ändå bara en tidsfråga innan skogsavverkning, och förberedande markarbeten kan sätta igång inom Haparanda kommun. Kalixdelen dröjer
Den del av Haparandabanan som sträcker sig genom Kalix kommun har halkat efter lite.Länslantmätare Lars Suo förklarar att man i Kalix ännu behandlar järnvägsplanerna för de två sista etapperna.-De har järnvägsplanen för den ena halvan färdigställd, men den har inte vunnit laga kraft ännu. Man kommer förmodligen att behöva justera den andra delen, men det är inte så långt borta det heller.Den nya järnvägen Kalix-Haparanda ska enligt planerna vara trafikerbar 2012.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om