Gruvar sig inte för samarbete

I dag träffades Banverkets generaldirektör Minoo Akhtarzand samt Finlands motsvarighet Ossi Niemimukko under ett seminarium om gränsöverskridande infrastruktur.

HANDSLAG FÖR SAMARBETE.Ossi Niemimukko, generaldirektör för Banförvaltningscentralen i Finland och Minoo Akhtarzand, generaldirektör för Banverket tar i hand inför kommande samarbete.FOTO: GÖRAN LAHTI

HANDSLAG FÖR SAMARBETE.Ossi Niemimukko, generaldirektör för Banförvaltningscentralen i Finland och Minoo Akhtarzand, generaldirektör för Banverket tar i hand inför kommande samarbete.FOTO: GÖRAN LAHTI

Foto: Göran Lahti

Haparanda2009-02-12 06:00
Tvådagarsseminariet i Hapa-randa ses som en uppstart i ett projekt som ska utmynna i en rapport till de båda ländernas regeringar. Rapporten ska lämnas in 1 maj. Behovet av infrastruktur över gränsen inom alla transportslag ska ses över. Enligt de båda generaldirektörerna finns goda förutsättningar för att komma överens.- Våra relationer är mycket goda, säger Minoo Akhtarzand.Men det finns hinder att undanröja, enligt Ossi Niemimukko.- Förutom regelverk som skiljer så är det ju olika spårvidd på järnvägen. Transport av järnmalm går nog inte att lösa med omlastning som man gör i Haparanda/Torneå i dag, säger han.Järnvägsbro
Den planerade gruvbrytningen i Pajala och finska Kolari skyndar på processen då Northland resources uttryckt en önskan om att få en järnvägsanslutning till finska nätet färdig till 2013, då gruvbrytningen ska vara i full kapacitet. Kuriren frågade Minoo Akhtarzand om det överhuvudtaget är möjligt att hinna det. - Det återstår att se, men det är väldigt kort tid för att bygga järnväg. Bothniabanan fick exempelvis över 100 överklagningar, säger hon.Northland resources har skrivit avtal om transporter via Kemi hamn från Tapuligruvan. Utredningen ska även titta på om det också kan bli aktuellt med transporter via Storö hamn eller Narvik när alla tre gruvorna är i gång.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om