Grön rutt handlar om att minska posten och renhållningens trafik i villakvarter genom placering av postlådor och sopkärl på ena sidan vägen. Flera kommuner i landet har redan infört grön rutt och i Haparanda samarbetar kommunen, Haparanda Renhållning, Posten och BDX kring projektet.
– Huvudargumenten är förbättringar i den yttre miljön genom bränslebesparing, en väsentligt ökad trafiksäkerhet, vi slipper backa på gatorna och arbetsmiljön på gatorna blir bättre, säger Mårten Nordmark, produktionschef på Posten.
Antalet stopp ska minska och körningarna halveras i området Närsta, där grön rutt startar som ett frivilligt försök den 26 maj. Cirka 50 villaägare framförde i veckan sina synpunkter på ett informationsmöte i kommunhuset. Många ställde sig frågande till införandet och ifrågasatte vinningen. Britt-Inger Kenttä på Haparanda renhållning upplever ändå att folk är positiva.
– Jag tror att det är ganska positivt, när väl postlådan är på plats är det inte så mycket som behöver göras. Har det fungerat i andra kommuner tror jag att det gör det här med.
Villaägaren Eero Elomaa har ännu inte någon bestämd uppfattning om grön rutt och han har inte hunnit prata om det med grannarna. Hans postlåda kommer att kunna stå kvar på samma sida som huset.
– Jag vet inte, vi får se, det är så nytt allting. Enligt det som är planerat behöver jag inte göra något, säger han.
För de äldre i området tror han att det kan bli tufft att flytta på sopkärlen, särkilt vintertid. Samtidigt har han förståelse för projektet.
– Om körningarna skulle halveras är det bra, det finns alltid en risk när de kör med sina bilar och måste backa, att det kan hända en olycka.
Kalix och Piteå är två kommuner som redan är igång med grön rutt. I Piteå testades det första gången 2008. 2011 beslutade fullmäktige att det skulle införas i hela kommunen och nu pågår omställningen stegvis. 2017 kommer kommunens cirka 11 500 villor omfattas av grön rutt. Kjell Lundholm, affärsområdeschef för Piteå renhållning och vatten, Pireva, säger att omställningen fungerar väl.
– Generellt har folk varit väldigt positiva. Det finns alltid åsikter, men det går väldigt bra.
Beräkningar visar att den totala körsträckan för renhållningen och posten hittills har minskat med cirka 6000 mil per år i Piteå.
– Vi sparar inte så mycket i tid, men det handlar om trafiksäkerheten och om miljön, säger Kjell Lundholm.