Gränsmässa för ungdom

En mässa med ungdomen i fokus. Det var vad Gräns-företagarna i Haparanda bjöd på i lördags. Det kommersiella utbudet stod de lokala företagen för. Och så blev det nytt besöksrekord.

HAPARANDA2005-11-14 06:30
För snart tre år sedan startade Gränsföretagarna i Haparanda sitt utvecklingsprojekt Marknadsplats Haparanda. Man ville göra något åt det faktum att 60 procent av alla inköp som Hapa-randaborna gjorde, gjorde man utanför kommunen. En åtgärd var att etablera en mässa för att lyfta fram det lokala näringslivet, visa upp för Haparandaborna vad som finns helt enkelt.<br>Under årets mässa säger projektledaren Monica Wikström Johansson att mässan tagits otroligt väl emot av såväl företagen, föreningar och organisationer, som besökarna. Och intresset tycks öka hela tiden. Från att första året haft 6.000 besökare, andra året 8.000, slog man i år nytt rekord med cirka 9.600 besökare under de sex timmar som mässan var öppen.<br>Ökad köptrohet<br>&nbsp;? Otroligt roligt. Jag tror också att vi nått syftet med mässan, att köptroheten har ökat. Fler väljer att handla här i stan. Vi ser också att mässan fått företag att samarbeta och det är roligt, säger Monica Wikström Johansson.<br>Det är gratis entré till mässan, något som uppskattas av utställarna eftersom man räknar med fler besökare och att de spenderar sina pengar på inköp i stället. Och det gjorde de. Kommersen var i full gång och flera utställare fick åka iväg för att fylla på med varor.<br>Allt tyder på att mässan kommit för att stanna. Återstår att se om man även i fortsättningen ska behålla denna lokala prägel eller öppna för företag ut-ifrån.<br>Årets mässa var redan från början tänkt att ha fokus på ungdomar då arrangörerna fått med en rad uppträdanden framförda av ungdomar. <br>Uppsluppet<br>Uppmärksamheten på de unga blev inte sämre av att Hapa-randa som bekant nyligen utsågs till årets ungdomskommun. Det var därför uppsluppet värre i ungdomsmontern och från scenen berättade ungdomsrådet för mässpubliken hur det kändes med den fina utmärkelsen.<br>De svettigaste mässdeltagarna var utan tvekan truppen från Fysioteket som avverkade ett fem timmars spinningpass under mässan, allt för att slå ett slag för motionsformen och för företagets utbud. Gränsföretagarna prisade också ungdomar som deltagit i Gränsföretagarnas idépristävling för affärsidéer inom besöksnäringen. Vann gjorde fyra elever från språkskolans klass 4H, Linus Källsenius, Sebastian Lindgren, Jesper Wittikko och Karl Sadinmaa. De hade släppt loss fantasin och varit ?wild and crazy? som juryn uttryckte det, men ändå kommit med helt genomförbara idéer för turismens utveckling i kommunen. Som tack för detta fick grabbarna 3.000 kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om