Gränslöst resecentrum första steget i planen

Finansieringen är klar för ett nytt resecentrum på gränsen mellan Haparanda och Tornio. Nästa steg är att bli ett logistikcentrum för järnvägstransporter.

ETT NAV. Tvillingstäderna Haparanda och Torneå har fått finansiering till ett gemensamt resecentrum på gränsen. Det långsiktiga målet är att bli ett internationellt nav för transporter.

ETT NAV. Tvillingstäderna Haparanda och Torneå har fått finansiering till ett gemensamt resecentrum på gränsen. Det långsiktiga målet är att bli ett internationellt nav för transporter.

Foto: Göran Lahti

Haparanda2011-08-31 06:00

Projektet Resecentrum Haparanda-Tornio beviljades i sommar 1,5 miljoner euro, cirka 13,5 miljoner kronor, från den europeiska regionala utvecklingsfonden i Interreg IV A Nord. Trafikverket har gett sitt godkännande och senast 2012 ska spaden i jorden för ett internationellt resecentrum som förenar de nationella kollektivtrafiksystemen i Finland och Sverige.

Resecentrumet väntas stå klart i början av 2014 och förhoppningen är att det ska öka förutsättningarna för besöksnäringen och näringslivet i stort. Men även resandet i stort.

- Det blir enklare att resa över gränsen och jag tror att resandet kommer att öka. Det är ju många som pendlar härifrån och då kan åka buss i stället, säger Haparandas kommunalråd Gunnel Simu.

Rail point
Kommunen hoppas också få persontrafik på Haparandabanan, som Kuriren berättade om i förra veckan.

Men tvillingstäderna har ännu större mål i sikte.

- Vi lobbar och jobbar också på att få en Rail point, ett logistikcentrum för järnvägstransporter hit. Det är nästa steg för Haparanda-Tornio till att bli ett internationellt centrum på Barents, säger Gunnel Simu.

Hon var på plats när Norra terminalen på Katrineholms logistikcentrum invigdes för en dryg vecka sedan och uppvaktade då infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

- Regeringarna på både svensk och finsk sida måste förstå att det är en nationell fråga, inte bara en regional. Ett argument är att Haparanda-Tornio är en av fem punkter som regeringen pekat ut som järnvägsnoder för miljövänlig godstransport, säger Simu.

Intresse finns
En Rail point skulle ge ett stort antal arbetstillfällen, vilket förstås är välkommet. Men det är alltså upp till regeringen att visa handlingskraft, enligt Gunnel Simu.

Hon gläds dock åt att intresset för städernas planer verkar finnas hos de aktörer som byggt upp logistikcentret i Katrineholm.

- Både entreprenörer och andra nyckelpersoner där var mycket intresserade att komma upp hit och hjälpa oss att utveckla ett logistikcentrum. Det känns jätteroligt, säger Simu.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!