Gemensam terminal för järnvägsgods

Haparanda och Torneå kan få en gemensam ny godsterminal för järnvägsgods.
Bygget beräknas kosta minst 200 miljoner kronor.

HAPARANDA2005-09-09 06:30
De befintliga godsterminal-erna i Haparanda och Torneå anses inte effektiva nog. Därför har näringslivet på båda sidor om gränsen och fraktbolagen flaggat för behovet av en ny, gemensam godsterminal i Haparanda/Torneå. Tack vare Ikea-etableringen och dess följder väntas en kraftigt ökad trafik, men även företagsfusionerna mellan svenska och finska storbolag skapar ett behov av rationella järnvägstransporter.<br>Inom ramen för ett EU-projekt syns nu framtidsbilden av transporterna efter den tilltänkta Haparandabanan och över till Torneå. Enligt Bo Erik Ekblom, kommunikationsdirektör vid länsstyrelsen i Norrbotten beräknas terminalen kosta minst 200 miljoner kronor att bygga. Det kan bli aktuellt med att söka EU-finansiering, men även att såväl de som trafikerar banan som näringslivet ska kunna vara med vid finansieringen. Placeringen av terminalen är inte klar.<br>&nbsp;? Där är det viktigt att veta hur sträckningen av Haparandabanan ska gå, så att man inte hamnar för långt bort, säger Bo Erik Blom.<br>Enligt honom är det för tidigt att säga när bygget av en ny godsterminal kan komma igång. Haparandabanan beräknas bli klar senast 2010. Enligt Bo Erik Ekblom finns det inget som hindrar att godsterminalen ska stå klar innan dess. Det pågår redan i dag satsningar för att förbättra godsflödet över gränsen i Haparanda. Inom kort startar fullskaliga försök med spårviddsväxlare för att slippa lasta om viss gods som åker från Sverige till Finland och vice versa. <br>Dessutom pågår diskussioner om att Haparanda ska vara en av de så kallade riksterminalerna, som har en hög prioritet hos Banverket.<br>armi.rousu@kuriren.com<br>0927/501 20
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om