I februari riktade Skolinspektionen kritik mot Haparanda kommun på grund av för stora skillnader mellan elevernas resultat på kommunens grundskolor. Kommunen lämnade in förslag på åtgärder i maj, men nu meddelar Skolinspektionen att man vill se fler konkreta förslag på hur man ska komma till rätta med problemet.
– De vill ha konkreta bevis på vad vi gör. Det vi har påbörjat är central rättning av nationella proven i matematik, bättre analyser för att synliggöra mål och lyfta elevhälsans arbete och betydelse. Det handlar inte bara om att förändra en sak, utan om helheten, säger Monica Invall , kommunens för- och grundskolechef.
Siffror från vårterminen 2014 visar att det finns kunskapsklyftor mellan eleverna på kommunens tre grundskolor med elever upp till årskurs 9. På Marielundsskolan var elevernas genomsnittliga meritvärde 185. På Gränsskolan 191, medan eleverna på Språkskolan hade 264,6 i genomsnittligt meritvärde. Språkskolan är gemensam för Haparanda och Torneå, hälften av eleverna kommer från Haparanda och hälften från Torneå. Enligt regelverket får undervisningen anordnas för svenska elever med svenska som modersmål och för finländska elever med finska som modersmål.
Monica Invall menar att övriga grundskolor i kommunen kan hämta inspiration från sättet Språkskolan arbetar på.
– Språkskolan gör det jättebra, man har elever från både Sverige och Finland och kan ha fördelar av det. Man ska vara stolt över när man gör något bra, och det går att ta det som är gott därifrån, säger hon.
Vad finns det för risker med så här stora skillnader mellan elevernas resultat?
– Det kan komma kommentarer som ifrågasätter om vi har en likvärdig skola, men man ska vara medveten om att det är olika skolor och verksamheter som jobbar på olika sätt.
Barn- och utbildningsnämndens ordförande Kåre Strömbäck (S) tror att en del av förklaringen till Språkskolans lyckade resultat är att elevernas föräldrar gör ett aktivt skolval.
– Aktiva föräldrar väljer språkskolan, och vi vet att föräldrastödet är oerhört viktigt för att eleverna ska lyckas.
– Man skulle önska att alla skolor var mer likvärdiga, men det är inget unikt för Haparanda att det är så här stora skillnader, så här ser det ut där man har skolalternativ, säger han.
I mitten av september ska Haparanda kommun ha redovisat den mer utförliga åtgärdsplanen för Skolinspektionen.