EU kräver skärpt finsk oljekontroll

EU-domstolen kräver att Finland skärper sin kontroll av användningen och försäljningen av den lågbeskattade finska eldningsoljan, som i allt större mängder transporteras till Sverige i en organiserad illegal handel.

HAPARANDA2003-12-02 06:30
inland förlorade nyligen en tvist i EU-domstolen gällande kontrollen av hur den lågbeskattade finska eldningsoljan används. Finländarna får endast använda den rödmärkta oljan som villaolja eller i arbetsmaskiner som inte framförs på vägarna. Kontrollen av användningen sköts av tull och polis. Men EU-domstolen är inte nöjd med kontrollernas omfattning.<br>Domstolen anser också att det faktum att Finland säljer den lågt beskattade eldningsoljan på bensinstationer främjar den illegala handeln med den. Och en stor del av detta handlar om den omfattande införseln av den billiga lågbeskattade finska oljan till Sverige från finska Tornedalen.<br>Domstolens utslag kom trots att Finland försökt att hävda att man dels har kontroller på vägarna, dels att det avgiftssystem som används är sådant att det inte lönar sig för finländarna själva att använda det lågskattade bränslet i fordonen och att de böter som man riskerar att få (omkring 100.000 kronor) om man uppdagas med rött bränsle i tanken, avskräcker de allra flesta från att ens försöka.<br>Finland anser också att den skattenivå som finns på eldningsolja är tillräcklig enligt EU:s egna direktiv.<br>Tillåtet i Sverige<br>Enligt uppgift har Sverige blandat sig i frågan om den lågbeskattade oljan just på grund av transporterna hit. <br>I Sverige är det som bekant tillåtet att använda den billiga finska oljan i såväl fordonstanken som i villapannan och prisskillnaden gentemot Sverige har gjort att det blivit en stor illegal affärsverksamhet av det hela. Tillslag som Haparandatullen gjort mot oljetransporter visar att oljan fraktas långt ner i Sverige. Enligt tullen handlar det numera om miljontals liter som säljs skattefritt i landet.<br>Enligt Seppo Laitamaa, gränsskyddschef vid finska tullen i Torneå har finska tullen gjort vad man kunnat för att fullfölja sina kontrollåtaganden. Enligt honom måste det nu till andra åtgärder för att få stopp på transporterna:<br> ? Ett sätt är att få stopp på försäljningen på bensinmackarna, men det kanske inte räcker eftersom vi vet att det i dag sker tankning av svenska tankbilar i de finska skogarna. Vi har varit på oljebolagen att de ska stoppa detta, det är vid sidan om det ekonomiska en miljöfråga. Vad händer om oljan rinner ut i backen i stället för i tanken där i skogen, frågar sig Seppo Laitamaa.<br>Inte samma villkor<br>Han tycker att kontrollen av eldningsoljan inte är tullens primära arbetsuppgift och han är en aningen konfunderad över EU-domstolens utslag eftersom han anser att den går stick i stäv med det beslut som för några år sedan tvingade Sverige att börja betala ersättning till de bilister som inte fått tanka finsk eldningsolja:<br> ? Och nu får vi bakläxa för att vi inte kontrollerar att bilisterna i n t e kör med röd diesel. Det borde ju vara samma villkor för vi är ju medlemsländer båda två. Det enda raka i detta vore ju att det blev samma märkning av den lägre beskattade oljan i båda länderna, då skulle problemet vara ur världen, säger Seppo Laitamaa.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om