Dieseldrivna elverk tänder belysningen
Haparandas nya klimatsmarta vägbelysning i kommunens norra delar slutbesiktigades på torsdagen. Ljuspunkter som kan komma att tändas via elverk drivna på diesel.
KOLL. Hans Peter Petäjävaara, ledande montör vid Pellon Sähkä Oy kopplade in elverket inför sluttestet.
Foto: Britt-Louise Spets
Som Kuriren berättade då fanns inget tillstånd från Ekfors kraft som innehar koncessionen för elnätet i området, därmed kan man inte ansluta sig till Vägverkets lampor, uttalade sig Energimarknadsinspektionens chefsjurist Göran Morén. Jan Tornberg som hanterar ärendet åt kommunen ansåg däremot att det inte behövdes något tillstånd då vägbelysning inte är koncessionspliktig tjänst. Han fick dock finna sig i Energimarknadsinspektionens besked och lyset släcktes på tisdagen. Dieseldrift
Vid slutbesiktningen på torsdagen var Korpikylä först ut. Ledande montören Hans Peter Petäjävaara fanns på plats med ett portabelt bensindrivet elverk som visade sig fungera utmärkt för att tända lyset. Färden gick vidare via Karungi och Mattila med lika bra resultat överallt. Enligt Jan Tornberg är dieseldrivna elverk en lösning, om än inte den optimala, som Haparanda stad kan tänka sig om inte anslutningsfrågan löser sig. När det skulle bli aktuellt kan han däremot inte svara på. - Vi har inget fastställt datum men vi har möjligheten redan i morgon om vi skulle vilja. Ni har byggt klimatsmart men kan komma att nyttja dieseldrift? - Diesel är inte miljövänligt i jämförelse med matning från tråd men det är ett alternativ för att få lamporna tända, säger Jan Tornberg. Däremot är det nog ingen som hoppas den lösningen, fortsätter han. - Men de som skriver lagarna måste få sig en tankeställare hur man ska hantera en fråga som den här, säger Jan Tornberg. Efter tre års mörker kan de boende i norra Haparanda därmed blir dubbelt upplysta men också troligen få betala i form av höjd elräkning samt via skattsedeln.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!