"Det ska inte behöva ta sex timmar"
Det sex timmar långa elavbrottet i delar av Haparanda kommun på lördagen tog för lång tid att åtgärda, enligt de hundratal drabbade abonnenterna. - Vi kunde ju inte sälja någonting på hela dagen, säger Kjell Malmenlind, Elvaruhuset.
-Det ska inte behöva ta sex timmar att fixa tillbaka strömmen. Vi kunde ju inte sälja någonting på hela dagen, säger han upprört.
Ovanligt fel
Felet orsakades av en trasig linjebrytare vid Vattenfalls ställverk i centrala Haparanda. Enligt Roger Lindmark, informationsansvarig på Vattenfall, är felet sällsynt och inte alldeles enkelt att åtgärda.
- Att laga brytaren mekaniskt tar tid och kräver speciell kompetens. Det tog lite tid att få dit rätt person, säger han.
Det var Ekfors Kraft AB:s linje som drabbades av felet och under tiden som felsökningen pågick arbetade de med att bygga upp nätet norrifrån för att kunna ge abonnenterna strömmen tillbaka.
Den sista biten närmast Haparanda kunde inte slås på förrän efter sex timmar.
- Ekfors Krafts nät har inte kapacitet att mata hela sitt område från en matarstation, intygar Roger Lindmark.
Ingen fara för IKEA
Inför Ikeavaruhusets öppnande reser sig frågan om det finns en risk att strömmen går mitt i köpruschen.
- Man ska aldrig säga aldrig men det är som sagt ett ovanligt fel och dessutom har IKEA ett eget reservelverk så de klarar sig, säger Lindmark.
De handlare som inte har ett sådant får göra affärer i mörkret om ett strömavbrott skulle inträffa.
Roger Lindmark berättar att elnätet kommer att byggas om i Haparanda på grund av, eller tack vare, stadens expansion.
- Stadsbilden håller ju på att förändras radikalt så det måste vi göra, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!