"Det är ett rättvist system"

På torsdagen kom beskedet att transportstödet blir kvar. Det nya stödsystemet är utformat att vara mer konkurrensneutralt än tidigare. - Det är ett rättvist och hållbart stödsystem, säger näringsminister Maud Olofsson.

BIDRAG. För företag i Piteå, Luleå, och Bodens kommuner blir andelen av transportkostnaderna som de kan få bidrag för 35 procent.

BIDRAG. För företag i Piteå, Luleå, och Bodens kommuner blir andelen av transportkostnaderna som de kan få bidrag för 35 procent.

Foto: Andreas Wälitalo

HAPARANDA2007-10-26 01:45
Efter tuffa förhandlingar har EU-kommissionen godkänt det nya transportstödsystemet för norra Sverige. Transportstödet kompenserar de merkostnader för transport som företag i de fyra nordligaste länen har. Stödet sänktes rejält i juli 2005 och den förra regeringen lämnade inte in någon anmälan om nytt stöd, vilket har skapat mycket oro bland företagen i norr.- Vi har jobbat med det här med största hastighet, men det har ändå fått ta sin tid då jag hellre ser att det är ett bra system som fungerar, sade Maud Olofsson under gårdagens presskonferens.Rättvisare system
Enligt Olofsson har man följt vissa prioriteringar vid utformningen av stödet där norr får mer än söder, inlandet mer än kusten och små företag får mer än större företag. I Norrbotten kommer andelen av transportkostnaderna som företagen kan få bidrag för att bli följande:n Företag i Piteå, Luleå och Bodens kommuner 35 procent.n Företag i Älvsbyn, Kalix, Arvidsjaur, Haparanda, Överkalix och Övertorneå kommuner 40 procent. n Företag i Arjeplog, Jokkmokk, Pajala, Gällivare och Kiruna kommuner 45 procent. Siffrorna ovan gäller för uttransporter. För intransporter är siffran fem procentenheter lägre.Budgeterat 450 miljoner
Transportstödet har budgeterats till 450 miljoner, men näringsministern menar att ramen kan utökas. - Den rådande högkonjunkturen gör att fler företag kan få stöd och vi får tillföra extra resurser om det behövs, säger hon. Det nya stödsystemet ska gälla fram till 2013, vilket ska ge arbetsro åt företagen i norr.- Långsiktigheten ger möjlighet för företag i norra Sverige att fortsätta utvecklas och därigenom skapa framtidstro och fler arbetstillfällen i regionen, säger Olofsson.De lägsta gränserna för stödet slopas för att fler och mindre företag ska få tillgång till transportstöd.Nöjd företagare
Gunnar Lauri, VD och huvudägare på Krekula och Lauri såg AB i Tärendö var beskedet efterlängtat.- Det har inte varit kul att ligga ute med pengar i ett halvår, det är tur att det har varit högkonjunktur då vi inte haft likviditetsproblem, säger Lauri.Han instämmer i näringsministerns åsikt att systemet är rättvist.- Förut berodde stödet mer på hur starka de lokala politikerna var. Kalix hade ju lika stor procentsats för stöd som Tärendö och det är ju inte rätt. För första gången får vi ett rättvist system, säger Lauri.Dröjt länge
Karin Åström (s), ledamot i riksdagens näringsutskott, kommenterar beskedet så här:- Äntligen! Men det är oacceptabelt att företagen hållits så länge på sträckbänken. Det är svårt att veta hur hårt de drabbats av ovissheten. Det är nog många investeringar och anställningar som tyvärr inte blivit av på grund av regeringens schabbel.Även Stefan Tornberg, riksdagsledamot (c) är nöjd med beskedet. - Den tidigare socialdemokratiska regeringen var beredd att offra transportstödet. Nu är transportstödet räddat och dessutom med en mer rättvis fördelning än tidigare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!