Han berättar att åkeriet har cirka 40 procent av sina körningar till Finland. Många gånger på E 8 upp till Kilpisjärvi.
– E 8 är en mindre väg än E 10, men håller en helt annan kvalitet under vinterhalvåret. Nog kan det vara dåligt ibland när det har snöat mycket, men det åtgärdas direkt, säger han.
Tuomas Toivonen på det finska Trafikverket är enhetschef för planering av trafikledshållning. Han berättar att det till 90 procent är sex huvudentreprenörer som har ansvarar för snöröjningen, och de använder i sin tur många underentreprenörer.
Hur arbetar ni under perioder av svåra väderomständigheter?
– Snöplogning och halkbekämpning måste göras med kvalitet. Vi har delat in alla vägar i underhållsklasser med olika nivåer och krav på standard. Entreprenörerna är ansvariga för att förbereda vägarna även för svåra väderomständigheter.
Vad fokuserar ni på för att hålla vägarna körbara?
– Det är plogning och halkbekämpning som är det huvudsakliga.
Till exempel på E 8 är långa sträckor belysta, är det vanligt på finska vägar?
– Där det är tillräckligt mycket trafik, och nära städer har vi belysning. Säkerheten är huvudskälet, 13 000 av 80 000 kilometer landsväg är belyst.