De har landets nöjdaste företagare

Haparanda har Sveriges mest nöjda företagare. Det visar SKL:s senaste undersökning om kommunernas bemötande mot företag.

Kommundirektören Lena Ekh och kommunalrådet Peter Waara (S) firade resultatet med tårtkalas i personalrummet.

Kommundirektören Lena Ekh och kommunalrådet Peter Waara (S) firade resultatet med tårtkalas i personalrummet.

Foto: Herman Öberg

haparanda2018-05-02 10:10

Sveriges kommuner och landsting har gjort servicemätningar sedan 2010 och det här är totalt den femte som görs. I mätningen har man kontaktat företag och tagit reda på hur nöjda de är med kommunernas myndighetsservice.

Under 2017 visade det sig att Haparanda hade Sveriges nöjdaste företagare.

– Vi är bäst i landet. Jag är oerhört stolt över att ha sådana här kollegor, säger kommunalrådet Peter Waara (S).

Samhällsbyggnadsförvaltningen får en stor eloge för sitt arbete med ett leverera snabba bygglov.

– Det andra är att politiken tillsammans med kommundirektören skapar en organisationskultur där medarbetarna får vara professionella tjänstemän. Det har tydliggjorts mycket mer under denna mandatperiod än tidigare, menar Waara.

Mätningar har olika brister och kan vridas och vändas på olika sätt. En tydlig brist i SKL:s mätning är att alla kommuner inte är tillfrågade. Endast 171 av 290 kommuner har deltagit i undersökningen. Svensk näringslivs rankning om kommuners företagsklimat är annars den som många brukar nämna som viktig. I den är Haparanda på plats 283. Alltså en av Sveriges sämsta kommuner.

– Den här, SKL:s undersökning, bygger på fakta och inte på föreställningar. I Svenskt näringslivs mätning har man med helt andra faktorer. Och vilka faktorer kan vi påverka? Kan vi påverka att det inte finns flygplats i närheten och att regionen höjer skatten? Då säger jag att fakta är bättre än föreställningar. De som har haft att göra med Haparanda kommun svarar att det har fungerat mycket bra, säger Peter Waara.

Lena Ekh stämmer in:

– Vi talar här om för omvärlden att det är bra att etablera sig i Haparanda. Vi är jättestolta över det här.

Enligt Ekh är det ett gediget arbete som ligger bakom det här. 2016 gjorde man om organisationen i Haparanda.

– Våren 2016 gjorde vi en egen förvaltning för samhällsbyggnads och har jobbat med processer, förstärkt kompetensen och vi har dessutom riggat upp tillväxtenheten som också har en del i det här. Den var inte bemannad förrän sommaren 2016 och den här statistiken kommer ju från 2017. Så det är ett arbete som har lagts ned för att lyckas med det här, säger Ekh.

Haparanda har utifrån servicen i brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd fått ett nöjd-kund-index på 92. Snittet i Sverige är 71.

Fakta

Cirka 25 000 företagare har bedömt kommunernas service inom sex myndighetsområden: brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. Frågorna berör sex serviceområden: information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. 171 kommuner och nio gemensamma förvaltningar har deltagit i undersökningen.

Kommunernas genomsnittliga NKI-värde i denna undersökning är 71 av maximala 100. Godkänt resultat är NKI 62.

SKL:s undersökning görs i samverkan med Stockholm Business Alliance och Business Region Göteborg (BRG).

Norrbotten – NKI

1. Haparanda – 92

2. Boden – 84

3. Luleå – 69

4. Kalix – 68

5. Kiruna – 59

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om