– Eftersom vi har en stor läkarbrist är körkortsärenden inte prioriterade, säger Mervi Rundgren.
Hon kan inte kommentera det enskilda fallet, men säger att hon i liknande ärenden brukar ge patienter rådet att vända sig till en privat läkare i stället för Hälsocentralen.
– Är det så att det är bråttom och man inte kan vänta på att få träffa en läkare på Hälsocentralen så brukar jag rekommendera att man kan vända sig privat. Annars får man vara medveten om att vi har en väntetid och att det kan ta lite tid, säger Mervi Rundgren.
Om man som Mauno är besviken på hanteringen av sitt ärende, vad kan man göra då?
– Mitt råd är att kontakta hälsocentralen i första hand. Om det fortfarande är något i handläggningen av ditt ärende som du inte är nöjd med, eller om du upplever dig blivit dåligt bemött, kontakta patientnämnden. Det är ett viktigt steg i ett förbättringsarbete för oss på hälsocentralen.