Bucht kritisk mot utredning

Rikstrafiken ger inget statligt stöd för direktflyg mellan finska Kemi och Arlanda. Haparandas kommunalråd Sven-Erik Bucht är starkt kritisk till utredningen.
- Beslutet är grundat på felaktiga siffror, säger Bucht.

HAPARANDA2007-03-05 06:00
Haparanda kommun började planera för flyg från Kemi till Stockholm i samband med Ikea-etableringen i Haparanda förra året. Rikstrafiken har kommit fram till att det inte finns ekonomi för linjen.
Kommunalrådet Sven-Erik Bucht är rejält förgrymmad över den tillsatta utredningens utformning. Det är Stockholmsföretaget Travelutions AB som har gjort studien och Bucht menar att den är felaktigt genomförd.
- Man har gjort märkliga jämförelser med felaktiga sifferunderlag, säger Bucht.
Studien uppskattar antalet resande mellan Kemi-Arlanda till 6.000 årligen. För alternativet med en linje Pajala-Kemi-Arlanda tror man att antalet skulle bli 8.000 resande per år.

Konstiga jämförelser
Bucht har reagerat på att grannkommunen Övertorneå inte tagits med som befolkningsunderlag, vilket skulle innebära 15.000 människor, istället för 10.000 i jämförelsen. Utredningen uppskattar andelen resande från Haparanda till 0,3, det vill säga att 3.000 av Haparandas invånare skulle flyga på sträckan. Pajala har andelen 0,4 på flyget till Luleå, medan en ort som Lycksele har 1,8, alltså nästan dubbelt så många passagerare som invånare i kommunen.
- Lycksele har lika många invånare som Övertorneå och Haparanda har tillsammans. De har kortare väg till Umeå flygplats än vad vi har till Kallax. Det borde vara helt andra siffror på resandet, säger kommunalrådet.
Kemi ligger 15 minuters bilresa från Haparanda, till Luleå, Kallax tar det cirka två timmar med bil.

Litar på siffrorna
Rikstrafikens generaldirektör Staffan Widlert medger att det är svårt att bedöma hur resandet kommer att se ut på en ny linje, men han tror på utredningen.
- Företaget som har gjort bedömningen har stor erfarenhet och jag litar på dem, säger Widlert.
Enligt honom är det inte aktuellt med flyg Kemi-Arlanda och inte heller varianten Pajala-Kemi-Arlanda.
- Det blir för kostsamt. Hade kommunen varit säker på att resandet blir så stort som de hävdar så hade de tagit på sig eventuella merkostnader för uteblivet resande. Det har de inte varit beredda att göra, säger Widlert.

Ger inte upp
Enligt utredningens uppskattning skulle en upphandling på sträckan Kemi-Arlanda kosta 21,6 miljoner kronor, men Bucht tror ändå att linjen kommer att förverkligas.
- Linjen kommer att öppnas ändå, förr eller senare. Exportrådet har gjort en utredning som visar att det finns passagerarunderlag, säger kommunalrådet.
Man diskuterar nu med olika flygbolag för att få i gång trafik från Kemi till Stockholm. Haparanda kommun har avsatt 800.000 kronor i sin budget för marknadsföring om planerna på flyg från Kemi blir verklighet.
- De pengarna ör orörda men kommer att användas, säger Sven-Erik Bucht.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om