Bra ska bli ännu bättre

Företagare i Haparanda är nöjda med servicen från kommunen. - Vi ska bli ännu bättre, säger Susanne Wallin, Tillväxtenheten, Haparanda stad.

Haparanda2011-09-08 06:00

Sveriges kommuner och landstings (SKL) undersökning visar att Haparanda stads "nöjd kund index" (NKI) hamnar på 72, för helheten gällande servicegraden gentemot företagen i kommunen. Medelvärdet för samtliga kommuner i undersökningen är 66.

Positiva siffror alltså, där den enda kategori med något lägre index är information, som får 65. Men även det är över rikssnittet för information som ligger på 65 i de 166 undersökta kommunerna.

Resultatet är förstås goda nyheter för Susanne Wallin, chef för Tillväxtenheten:

- Jag är givetvis jätteglad över resultatet. vi nöjer oss inte med detta utan vill bli ännu bättre, säger hon.

Information fick något lägre index. Vad ska ni förbättra?

- Generellt så är jag väldigt nöjd med hela resultatet, så det gäller att bibehålla och utveckla oss på alla områden. Det är helheten som är viktigt för företagen som vi servar.

Effektivitet får indexvärdet 79, vilket är hela elva enheter högre än medelvärdet för samtliga deltagande kommuner.

75 procent av alla ärenden utföll positivt för företagarna i Haparanda stad. Genomsnittet för samtliga deltagande kommuner låg på 68 procent.

Eftersom det finns ett samband mellan ärendets utfall och hur nöjd man är med förvaltningen så är Haparanda stads NKI-värde sannolikt något överskattat, enligt SKL.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!