- Det är ett jätteprojekt. Som mest kommer 500 personer att arbeta med det här, säger Lars Bergdahl, projektansvarig för nybyggnationen Kalix-Haparanda.
Många lass blir det
Markarbetena för den sträckan inleds om cirka ett år och det är omfattande arbeten som ska utföras. Först ska 1,9 miljoner kubikmeter jord transporteras bort.
- Det motsvarar 200.000 lastbilslass. Sedan ska 2,4 miljoner ton berg sprängas bort. Grusresterna som blir över efter sprängningen skulle fylla hela Globen i Stockholm, säger Bergdahl.
Banvallen kommer att vara 34 meter som smalast och dryga hundra meter som bredast. Under byggnationen tas 500 hektar mark i anspråk och knappt hälften kommer att nyttjas permanent när järnvägen är klar. Dessutom ska ett stort antal broar byggas, 720 meter i järnvägsbroar och 1100 meter vägbroar. Därtill ska 17 viltpassager över och under järnvägen byggas.
Tillfälle för entreprenörer
Det står alltså klart att det finns rejält med jobb för företagare i regionen från både Sverige och Finland att lämna anbud på.
- Det är ett jättetillfälle, inte bara för de stora utan också den lilla entreprenören kan vara med, säger Anders Rönnqvist, Gränshandelskammaren, Haparanda.
Enligt Lars Forsell har projektet stora effekter för transportbranschen även globalt.
- Det är framräknat att transporter till USA från öst går 25 dagar snabbare via järnväg genom Haparanda till Narvik än om man kör med båt hela vägen runt, säger han.
Hela sträckan kommer att elektrifieras enligt modernaste Europastandard. Den nya banan planeras vara helt klar 2012.