Ännu inga kontroller av röd diesel

Varken polisen eller tullen har ännu börjat kontrollera om den numera olagliga finska röda dieseln finns i fordonstankar. Ingen har alltså ännu behövt betala de skyhöga avgifterna för skattebrottet. -Nya direktiv och ny utrustning är på gång, säger Nils Oja, Tullverket, Haparanda.

MÅNGA SAMTAL. Nils Oja, tullen Haparanda, har fått ta emot många samtal med frågor om vad som gäller för den röda finska dieseln. Inte alla har varit trevliga.

MÅNGA SAMTAL. Nils Oja, tullen Haparanda, har fått ta emot många samtal med frågor om vad som gäller för den röda finska dieseln. Inte alla har varit trevliga.

Foto: Göran Lahti

HAPARANDA2008-01-12 01:45
Som bekant så infördes i år nya regler som innebär dyra avgifter om man ertappas med den finska röda dieseln i fordonstanken. Förbudet gäller alla fordon och dieselolja innehållande det EU-gemensamma märkämnet "Solvent yellow", som funnits i finsk röd diesel eller polttoöljy sedan 2003. Fiskebåtar undantas
Undantaget är fiskebåtar med licens samt vissa skogs- och jordbruksmaskiner, men för dem gäller att tanken ska fyllas på i ett land där det är tillåtet att köra med dieseln, som i Finland.-Där är det tillåtet att köra med röd diesel och därför får man det också i Sverige om man tankat, exempelvis sin traktor, i Finland, säger Nils Oja, chef för brottsbekämpningen inom tullen i Haparanda.Tullen och polisen ska kontrollera fordonstankarna på uppdrag av skatteverket, men ännu har inga direktiv kommit hur det hela ska skötas. -Nej, vi har ännu inte fått det, men direktiven och ny utrustning är på gång. På 1990-talet var röd diesel förbjuden ett tag och då gjordes kontroller, men vi har inte kvar den utrustningen, säger Nils Oja.Den nya utrustningen som man suger upp ett bränsleprov med klarar även nyare bilar med så kallat slangningsskydd, enligt Oja. Det hela går till så att ett bränsleprov sugs upp med hjälp av en pipett med tunn slang. Sedan skickas provet för analys och därefter blir det klartecken eller böter på minst 10.000 kronor, beroende på fordonets tyngd.Förnuft i bedömningen
Många har hört av sig till både polis och tull angående bedömningen kring röd diesel. Spårämnen finns ju kvar ett tag efter att man har övergått till vanlig diesel.-Förnuftet måste gälla, inte sätter vi fast någon för att det finns någon skvätt röd diesel kvar i tanken nu. Men vi kommer successivt att bli hårdare med bedömningen, säger Oja.Polisen har inte heller fått direktiv, men Roger Berg, trafikpolisen Luleå, är inne på samma linje som Oja.-Det ska ju vara en viss halt för att vi ska rapportera någon. Det här är inte direkt högprioriterat för oss och mig veterligen har vi ännu inte börjat kolla det här, säger Berg.Otrevliga samtal
Både tullen och polisen är alltså överens om att ingen ska fällas för rester av rött i tanken, men om tanken är full med röd diesel, så är det kört. -Så är det. Jag har fått många samtal av folk som bunkrat upp röd diesel och det är nog bäst för dem att elda huset med den i stället, säger Nils Oja.Tyvärr har inte alla som ringt till honom varit trevliga.-Nej, det har varit en del riktigt otrevliga samtal, faktiskt. Jag försöker förklara att det inte är jag som skriver lagen, utan att vi gör kontroller på uppdrag av skatteverket. Jag tror att de som är sura är de som har tjänat pengar på att sälja röd diesel, säger Oja.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!