300 kontokort – revisorerna vill skärpa kontrollen

Drygt 300 kontokort på cirka 750 kommunanställda. Revisorerna i Haparanda konstaterar efter en granskning att det är ett stort antal kort i omlopp och kräver en översyn.

Vill skärpa kontrollen. Haparanda kommuns revisorer menar att tydliga regler förebygger oegentligheter och vill att kommunstyrelsen tar fram ett övergripande regleverk.

Vill skärpa kontrollen. Haparanda kommuns revisorer menar att tydliga regler förebygger oegentligheter och vill att kommunstyrelsen tar fram ett övergripande regleverk.

Foto: CHRISTINE OLSSON / TT

Haparanda2015-04-10 11:39

– Vi har gått igenom hur många kontokort det finns inom kommunen och vilka det är som använder dem. Vi kan konstatera att det finns en hel del kort, säger revisorernas ordförande Bo Kronborg.

Den nyligen avslutade granskningen visar att det saknas en samlad bild av förekomsten av kommunala kontokort, att ansvarsfördelningen är otydlig och att reglerna och kontrollfunktionen är otillräckliga.

Revisorerna vill därför att kommunstyrelsen tar fram ett övergripande regelverk för kontokortsanvändandet.

– Vi har inte hittat några oegentligheter, men vi vet att det på andra ställen har hänt saker med den här typen av kort. För att förebygga sådant är det bra med ordentlig kontroll och tydliga regler för användandet, säger Bo Kronborg.

Revisorerna konstaterar att alla kort tillhör kommunanställda och att det inte finns några kort utställda på personer som inte längre arbetar kvar. Inga felaktigheter när det gäller användandet har heller hittats.

– Vi har tittat på om det finns kort ute bland folk som inte längre jobbar inom kommunen, men det gör det inte, alla tillhör kommunanställda. Sett ur den synvinkeln är det bra, men om vi har 300 kort så kan man ändå ställa sig frågan om alla behövs, säger Bo Kronborg.

Flest kort finns inom barn- och ungdomsnämnden och socialnämnden med 104 respektive 122 kontokort. Inom barn- och ungdomsnämndens verksamhet används de till största del vid inköp hos matvarukedjor. Inom socialnämnden handlar det framförallt om bensinkort som hemtjänsten använder. Eftersom varje bil har ett kort och de anställda har tilldelats bensinkort blir det ett högt antal, berättar socialnämndens ordförande Marléne Haara (S).

– Om man tittar på det utifrån så visst kan det kan det ut som att det är många, men vi har många bilar igång inom hemtjänsten. Vi kan ju inte bara ha en person som har bensinkort, det skulle inte fungera, säger hon.

Marléne Haara menar att det redan i dag är restriktivt vem som tilldelas kort och hur de används.

– Jag har till exempel inget och ser inte heller något behov av att ha det. Vi inom socialnämnden sysslar ju inte med något representation eller liknande, utan oftast är det bensinkort det handlar om, säger hon.

På måndagens fullmäktige presenterar revisorerna granskningen och flera andra granskningar man har genomfört, bland annat av kommunens årsredovisning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!